تحولات ایران؛ دولت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور « تسهیلات بی‌سابقه» ارائه می‌کند

10

پس از اعلام موافقت آیت‌الله علی خامنه‌ای با عفو متهمان جرایم «امنیتی» در روزهای اخیر شاهد آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی به ویژه زندانیان اعتراضات اخیر در ایران بودیم. در همین رابطه امروز محمد رسول‌اف، کارگردان و تهیه‌کننده ایرانی در توییتی با هشتگ «زن، زندگی، آزادی» اعلام کرد حکم آزادی‌اش به او ابلاغ شده است.

با این حال عفو بین‌الملل می‌گوید عفوی که رهبر جمهوری اسلامی با آن موافقت کرده برای فرونشاندن اعتراض‌های بین‌المللی است.

علاوه بر این کارگردانی ایرانی، میلاد علوی، روزنامه نگار روزنامه «شرق» نیز امروز از «عفو» خود خبر داد.

هرچند مقامات قضایی ایران آمار دقیقی از معترضانی که در ماه‌های اخیر دستگیر شدند ارائه نداده‌ است اما برآورد نهادهای حقوق بشری از بازداشت بیش از ۱۸ هزار نفر حکایت دارد.

با این‌که این روز‌ها از گوشه و کنار خبر آزادی تعدادی از زندانیان سیاسی را می‌شنویم اما از سوی دیگر خبرهای خوبی درباره برخی از اساتید دانشگاه‌ها شنیده نمی‌شود. در تازه‌ترین واکنش‌ها به این اخبار مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در پیامی که در توئیتر منتشر کرده، از حدف یا تعلیق اساتید دانشگاه در ایران انتقاد کرده است.

آخرین اخبار و گزارش‌ها از رویدادهای ایران در روز دوشنبه ۲۴ بهمن (۱۳ فوریه) را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید.

09:01 AM

طرح دولت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور

رسانه‌های دولتی در ایران خبر داده‌اند دولت به دنبال طرحی است تا زمینه بازگشت ایرانیان خارج از کشور را فراهم کند و تأکید شده که افراد در صورت بازگشت «مشمول تعقیب نخواهند شد».

ابراهیم رئیسی در راستای موافقت آیت‌الله خامنه‌ای با عفو قضایی تعداد زیادی از بازداشت شده‌های اعتراضات اخیر  طرحی را به عنوان «بسته امتداد وحدت»  پیشنهاد داده است تا زمینه بازگشت ایرانیان خارج کشور را بدون آنکه تحت تعقیب قرار بگیرند، فراهم کند.

بر اساس این طرح که قرار است به زودی جزییات آن به اطلاع مردم برسد ۳ گروه اصلی یعنی «دانشجویان، چهره‌ها و ایرانیان خارج از کشور.» مخاطب آن هستند و قرار است ضمن باز کردن راه برای بازگشت دانشجویان به تحصیل و چهره‌ها به کار و فعالیت خود، حاوی تسهیلات بی‌سابقه برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور باشد. در این بسته، موانعی مورد بخشودگی یا تسهیل قرار گرفته و تأکید شده که افراد در صورت بازگشت «مشمول تعقیب نخواهند شد».

دولت در حالی وعده بازگشت به تحصیل و فعالیت برخی چهره‌های به کار و فعالیت می‌دهد که در ماه‌های اخیر بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران به خاطر فعالیت‌هایشان ممنوع‌الکار یا بازداشت شدند. همچنین وعده آن‌ها به بازگشت ایرانیان خارج از کشور در حالی مطرح می‌شود که بارها ایرانیان دو تابعیتی در ایران به اتهام جاسوسی بازداشت و محکوم شده‌اند.