تداوم اعتراضات بازنشستگان در چند شهر؛ «هر سه قوا ماکته، رهبر چرا ساکته»

Screen Shot 2022-08-09 at 2.15.43 PM

اعتراضات سراسری بازنشستگان تأمین اجتماعی که از ماه‌ها پیش در ایران آغاز شده، سه‌شنبه ۱۸ مرداد در چند شهر ادامه یافت. هم‌زمان کارگران پیمان‌کاری نیروگاه برق مشهد و «پتروشیمی هنگام» اعتصاب کرده‌اند.

بنا بر گزارش‌های شهروندی در رسانه‌های اجتماعی، شماری از بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی دست‌کم در شهرهای تهران، اراک، اصفهان، اهواز، شوش، دزفول، و شوشتر به خیابان آمدند و تجمع و راهپیمایی برگزار کردند.

معترضان در شوشتر شعار دادند: «هر سه قوا ماکته، رهبر چرا ساکته»، «دشمن ما همین جاست، دروغ می‌گن آمریکاست» و «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه».

بازنشستگان معترض در شوش نیز با راهپیمایی در مقابل فرمانداری این شهرستان شعار «مرگ بر رئیسی» سر دادند.

فریدون نیکوفرد، یکی از کارگران بازنشسته هفت‌تپه در حالی که کفن پوشیده بود، در جمع معترضان با بیان این که «اگر قانون در این مملکت اجرا نشود، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود»، از رئیس مجلس خواست که «فورا» به سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ کند که مصوبه شورای عالی کار در زمینه افزایش حقوق را اجرا کند.

در حالی که بیش از چهار ماه از سال گذشته، اما همچنان بحث بر سر افزایش حقوق بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی و دولت ادامه دارد و به نتیجه روشنی نرسیده است.

هرچند مجلس شورای اسلامی با عقب‌نشینی در مقابل خواسته‌های بازنشستگان، مصوبه دولت برای افزایش ۱۰ درصدی پرداخت حقوق بازنشستگان را رد کرده و محمدباقر قالیباف، رییس مجلس در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری، دو مصوبه دولت درباره «تعیین حداقل مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان در سال ۱۴۰۱» و «کمک هزینه مسکن کارگران در سال ۱۴۰۱» را مغایر قانون توصیف کرده است، اما بازنشستگان معترض همه قوا را مسئول وضعیت معیشتی خود می‌دانند.

بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در چند ماه گذشته بارها در شهرهای مختلف ایران تجمع و راهپیمایی برگزار کرده‌اند و شعارهایی از جمله «گرانی، تورم، بلای جان مردم»، «اجرای همسان‌سازی، حق مسلم ماست»، «نه مجلس، نه دولت، نیستند به فکر ملت»، «رضا شاه، روحت شاد»، «کجای این عدالته، دستش تو جیب ملته» و «ما اشتباه کردیم، که انقلاب کردیم» سر داده‌اند.