تداوم اعتراضات در ایران؛ هشدار عفو بین‌الملل درباره «سرکوب بی‌رحمانه» معترضان

Screen Shot 2022-09-29 at 10.39.54 PM

هشدار عفو بین‌الملل درباره «سرکوب بی‌رحمانه» معترضان

عفو بین‌الملل روز جمعه هشتم مهر ماه هشدار داد که مقامات نظامی حکومت ایران دستور سرکوب «بی‌رحمانه» اعتراضات سراسری را صادر کرده‌اند. این نهاد مدافع حقوق بشر خواستار اقدام جامعه بین‌المللی در این زمینه شده است.

سازمان عفو بین‌الملل گفته است٬ به یک سند رسمی درز کرده، دست یافته که نشان می‌دهد ستاد کل نیروهای مسلح کشور به فرماندهی نیروهای مسلح در تمام استان‌ها دستور داده با معترضانی که در پی مرگ مهسا (ژینا) امینی در بازداشت «گشت ارشاد»، به خیابان‌ها آمده‌اند، «مقابله شدید» کنند.

این نهاد بین المللی مدافع حقوق بشر تاکید کرده است: سند فاش شده می تواند دلایل استفاده گسترده نیروهای امنیتی ایران از گلوله جنگی علیه معترضان در سراسر کشور را توضیح دهد و این که چرا ده‌ها نفر تنها در شامگاه ۳۱ شهریور کشته شدند.

سازمان عفو بین‌الملل تصریح کرده است، تاکنون توانسته اسامی ۵۲ نفر از جان باختگان اعتراضات اخیر از زمان شروع اعتراضات سراسری در ایران از ۲۵ شهریور ثبت کند.

عفو بین‌الملل می‌گوید شواهد به دست آمده نشان می‌دهد مقام‌های جمهوری اسلامی با استقرار سپاه پاسداران، بسیج، نیروی انتظامی، پلیس ضدشورش و نیروهای لباس شخصی به سرکوب وحشیانه اعتراضات پرداخته‌اند.

اگنس کالامارد، دبیرکل عفو بین‌الملل، هم تاکید کرده است بدون یک اقدام جمعی مصمم از سوی جامعه بین‌المللی، افراد بی‌شمار دیگری با خطر مرگ، قطع عضو، شکنجه، تعرض جنسی یا زندانی شدن تنها به خاطر شرکت در تظاهرات روبرو هستند.

این سازمان از جامعه بین‌المللی می‌خواهد برای جلوگیری از کشته شدن شمار بیشتری از شهروندانی ایرانی، از صدور بیانیه فراتر روند و دست به اقدامات عملی بزنند.

ویدئوهای متعددی از اعتراضات در مشهد در شامگاه پنجشنبه هفتم مهرماه منتشر شده است. در یکی از این ویدئوها که گفته می شود شهر مشهد است، یک مامور امنیتی در حال تیراندازی به سوی معترضان است . حاضر در این محل از مامور می خواهند که به سوی معترضان شلیک نکند، اما این مامور توجهی به این فریادها نمی‌کند

.

بازی‌های استقلال و پرسپولیس در هفته هفتم لیگ برتر بدون تماشاگر برگزار می‌شود

خبرگزاری‌های ایران گزارش دادند که بازی‌های فوتبال استقلال با گل‌گهر سیرجان و پرسپولیس با تراکتورسازی تبریز در هفته هفتم لیگ برتر بدون تماشاگر برگزار خواهد شد.

این تصمیم در شرایطی گرفته شده که شهرهای مختلف ایران صحنه اعتراضات گسترده‌ای است که به دنبال مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شده.

بر اساس گزارش خبرآنلاین، شورای تامین استان کرمان و شهرستان سیرجان شامگاه چهارشنبه تشکیل جلسه داده و تصمیم گرفته است که روز شنبه بازی تیم‌های استقلال و گل‌گهر در سیرجان بدون حضور تماشاگر برگزار شود.

این گزارش به دلیل چنین تصمیمی اشاره نکرده است، اما بازی روز یکشنبه پرسپولیس و تراکتورسازی تبریز در تهران از مدتی پیش مشخص بود که بدون تماشاگر برگزار خواهد شد و دلیل آن نیز درگیری‌های حوادث بازی قبلی این دو تیم است.

این میان روزنامه شرق گزارش داده که به دلیل حوادث اخیر در ایران احتمالا بازی هفته آینده پرسپولیس در برابر سپاهان اصفهان نیز بدون تماشاگر انجام خواهد شد.

سازمان حقوق بشر ایران: دست‌کم ۸۳ نفر در اعتراضات اخیر در ایران جان باخته‌اند

سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید٬ در اعتراضات سراسری جاری که با اعتراض به جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد» آغاز شد، تاکنون «دست‌کم ۸۳ نفر» به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران در اطلاعیه خود می‌گوید: جان‌باختگان اعتراض‌های اخیر در ۱۶ استان ایران به دست ماموران جمهوری اسلامی کشته شدند. براساس این اطلاعیه؛ استان مازندران با ۲۶ نفر بیشترین شمار جان باختگان را داشته است.

شمار جان‌باختگان به تفکیک استان‌ها عبارتند از: گیلان ۱۱ نفر، آذربایجان غربی ۱۱ نفر، کرمانشاه ۶ نفر، کردستان ۶ نفر، البرز ۵ نفر، تهران ۴ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۲ نفر، اصفهان ۲ نفر، خراسان رضوی ۲ نفر، زنجان ۲ نفر، قزوین ۲ نفر، آذربایجان شرقی ۱ نفر، سمنان ۱ نفر، ایلام ۱ نفر و بوشهر ۱ نفر.

این سازمان مدافع حقوق بشر در ایران در اطلاعیه خود آورده است: «استفاده از سلاح جنگی علیه معترضان یک جنایت بین‌الملی است و جامعه جهانی موظف است که از بروز و ادامه این جنایت جلوگیری کند».

جوآن بائز، ترانه‌سرا و خواننده اسطوره‌ای فولک در آمریکا، روز پنج‌شنبه با بازنشر ویدیویی از اجرای سال ۱۳۸۸ خود که برای همراهی با جنبش سبز خوانده بود، به حمایت دوباره از معترضان ایرانی برخاست.

قطعه‌ای که جوآن بائز در آن سال اجرا کرد، قطعه معروف «ما باید پیروز شویم» (We Shall Overcome) بود که برخی از سطرهای آن را به فارسی نیز می‌خواند. خانم بائز در این اجرا شال سبز دارد که نشانه همبستگی او با معترضان ایرانی در اوج جنبش سبز بود.

این خواننده روز پنج‌شنبه در توییتر ضمن بازنشر قطعه یادشده نوشت: « برای زنان و مردانی که در فکر و کلام و کنش خود به طرزی باورنکردنی شجاعند و ایران جدیدی را خلق می‌کنند.»