تداوم اعتراض در ایران؛ اتحادیه اروپا خواستار توقف بلافاصله سرکوب معترضان شد

Screen Shot 2022-10-06 at 11.29.45 PM

«کشته شدن» یک دانش‌آموز در جریان حمله ماموران به دبیرستان دخترانه اردبیل

شورای هماهنگی تشکل‌‌های صنفی فرهنگیان ایران از کشته شدن یک دانش‌آموز دختر در جریان حمله ماموران امنیتی به دبیرستانی در اردبیل خبر داده است.

این شورا روز جمعه ۲۲ مهرماه با انتشار پیامی تلگرامی اعلام کرد روز پنجشنبه ۲۱ مهرماه، بعد از آن که تعدادی از دانش آموزان دختر در دبیرستان شاهد اردبیل دست به اعتراض زده و شعارهایی در اعتراض به وضعیت موجود سر دادند، نیروهای لباس شخصی به این مدرسه حمله کرده و بعد از ضرب و شتم دانش‌آموزان تعدادی از آنها را دستگیر کرده‌اند.

این گزارش از زخمی شدن ۱۰ دانش‌آموز خبر داده و گفته است ۷ تن از دانش‌آموزان نیز با همکاری مدیر مدرسه به نیروهای امنیتی تحویل داده شده‌اند که هیچ گونه خبری از محل نگه‌داری آنان وجود ندارد.

این گزارش از قول شاهدان عینی می‌افزاید یک دانش آموز در بیمارستان فاطمی بر اثر خونریزی داخلی جان خود را از دست داده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان همچنین عنوان کرده‌اند که نیروهای لباس شخصی، کادر درمان و والدین دانش آموزان را ترسانده که در صورت انتشار اخبار در رسانه‌ها، دیگر فرزندانشان را نخواهند دید.

واکنش مقام پلیس به تعرض جنسی ماموران به زن معترض: «اجتناب‌ناپذیر بود»

در حالی که انتشار ویدیوی تعرض جنسی آشکار مامور یگان ویژه به زن معترض در جمع دیگر ماموران موجی از خشم در رسانه‌های اجتماعی برانگیخته، یک مقام پلیس به خبرگزاری فارس گفته است »برخی برخوردها در صحنه‌های اغتشاش اجتناب‌ناپذیر است«.

خبرگزاری فارس از قول این مقام پلیس که نامی از وی نبرده، مدعی شده است »مامور در آن صحنه تلاش می‌کند اغتشاشگر را بازداشت و سوار موتور کند که به‌دلیل مناسب نبودن وسیله نقلیه، با دخالت فرمانده‌اش از بازداشت این فرد صرفنظر می‌شود«.

ویدئوی منتشر شده، آشکارا و به‌روشنی نشان می‌دهد که یکی از نیروهای پلیس ضدشورش جمهوری اسلامی، با لباس فرم و در جمع همکاران خود در ملاء عام به زنی معترض به قصد تحقیر، تنبیه یا ارعاب او دست‌درازی می‌کند.

دو زنی که هنگام ضبط، روی این ویدئو صحبت می‌کنند، به خندیدن ماموران پلیس پس از دست‌درازی همکارشان به این زن اشاره می‌کنند.

از سرنوشت زن جوان معترض به حجاب اجباری هنوز خبری منتشر نشده است، اما آن چه در این ویدئو دیده می‌شود آن است که وی در نهایت موفق به فرار از دست ماموران، دست‌کم در محدوده دید مخاطبان ویدئو، می‌شود.

کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که رفتار ماموران در این ویدئو نشان می‌دهد تعرض به قصد تحقیر زنان، اقدام فردی این مامور و «تخلف» نیست، بلکه رفتار و دستوری «سیستماتیک» است.

لیزا پاوس، وزیر امور زنان آلمان، و همتایان او در کشورهای عضو گروه ۷ روز جمعه از حکومت ایران خواستند که به سرکوب و خشونت علیه معترضان پایان دهد.

این وزرا پس از نشستی در برلین با انتشار بیانیه‌ای گفتند: «حقوق زنان حقوق بشر است و مقامات ایرانی نظر به قوانین بین‌المللی که بر مساوات و بهره‌مندی کامل زنان و دختران از حقوق بشر تاکید دارد، باید از آن تبعیت کنند.»

بیانیه وزرای امور زنان کشورهای گروه ۷ می‌افزاید که حکومت ایران «باید به هر گونه سرکوب و خشونت علیه تمام ایرانیان و به‌ویژه زنان و دختران ایرانی پایان دهد».

نمایندگان گروه ۷ در این بیانیه بر تعهد خود درباره موضوع برابری جنسیتی تاکید کردند و گفتند: «برابری جنسیتی حق جهانی انسان و ارزشی بنیادین در جوامع دموکراتیک است. با این حال زنان در سراسر دنیا همچنان ناگزیرند که به خاطر این حق مبارزه کنند.»

اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۵ مهرماه چهار نهاد و ۱۱ مقام بلندپایه نظامی و امنیتی ایران را به دلیل نقش آنها در سرکوب گسترده اعتراضات مردمی تحریم می‌کند.

بر اساس پیش‌نویس تحریم‌های جدید که رادیو فردا نسخه‌ای از آن را مشاهده کرده است، تحریم‌ها علیه پلیس امنیت اخلاقی، بسیج مستضعفین، قرارگاه دفاع سایبری سپاه پاسداران و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اعمال خواهد شد.

در این سند نام ۱۱ مقام ارشد امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی نیز ذکر شده که مشابه فهرست تحریم‌های اخیر ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و کانادا علیه افراد دخیل در سرکوب گسترده اعتراضات است.