تداوم بازداشت‌ها در سیستان و بلوچستان؛ جلوگیری از پیگیری پرونده کودک متهم به محاربه

۴

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، بازپرس شعبه ۶ دادگاه انقلاب زاهدان به خانواده بنیامین کوهکن، کودک بلوچ ‌متهم به محاربه و افساد فی الارض، اجازه نمی‌دهد پرونده او را پیگیری کنند.

پیش از این اعلام شده بود که بنیامین کوهکن، ۱۶ ساله، فرزند حمیدرضا، در تاریخ ۱۳ دی ۱۴۰۱، به همراه برادرش و سه نفر دیگر از شهروندان بلوچ به اتهام «حمله مسلحانه به نیروهای نظامی» بازداشت شده‌اند. این کودکان و جوانان پس از دستگیری برای گرفتن اعترافات اجباری شکنجه شده و هدف تعرض جنسی قرار گرفته‌اند.

هفته گذشته هم گزارش‌هایی مبنی بر تعرض جنسی به شش زندانی بلوچ و یک زندانی اهل مشهد در زندان مرکزی زاهدان منتشر شد. به گزارش رسانه‌هایی که اخبار مربوط به سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهند، عمده این بازداشتی‌ها کودک و نوجوان‌اند و در جریان اعتراض‌های اخیر بازداشت و به زندان زاهدان منتقل شده‌اند. کمپین فعالین بلوچ هویت این شش بازداشتی بلوچ را که  هدف تعرض جنسی قرار گرفته‌اند، علاوه بر بنیامین کوهکن، الیاس کوهکن، برادر ۱۹ ساله او، یاسین کبدانی ۱۷ ساله فرزند غلامعلی، محمد درویش نارویی ۱۹ ساله فرزند عبدالرحمن، اسحاق ریگی ۲۱ ساله فرزند محمد و سعید باران‌زهی اعلام کرد. بر اساس این گزارش، هویت شهروند بازداشتی اهل مشهد مشخص نیست.

کمپین فعالین بلوچ به نقل از یک منبع مطلع نوشت: «جهان‌تیغ، بازپرس شعبه سوم دادگاه انقلاب زاهدان، به والدین بنیامین اعلام کرده که در شعبه ۶ پیگیر پرونده فرزند خود باشند اما به آن‌ها اجازه ورود به این شعبه داده نمی‌شود. بنیامین به همراه پنج تن دیگر در شعبه ۶ دادگاه انقلاب زاهدان وکیل ندارند و از ملاقات خانواده آن‌ها با مسئول رسیدگی به پرونده جلوگیری می‌شود.»

بازداشت فعالان و شهروندان بلوچ به بهانه‌های مختلف در شهر زاهدان و دیگر شهرهای استان سیستان و بلوچستان کماکان ادامه دارد. بر اساس گزارشی دیگر، نیروهای امنیتی روز جمعه ۱۲ اسفند، ده‌ها معترض بلوچ را پس از پایان نماز در محل مصلی مکی بازداشت کردند که هویت دو تن از بازداشت‌شدگان به نام‌های احمد میربلوچ‌زهی و ساجد میربلوچ‌زهی محرز شده است.

بر اساس این گزارش، احمد و ساجد برای ادای نماز جمعه با خودرو شخصی به مصلی مکی رفته بودند که پس از پایان نماز، بازداشت شدند و خودرو آن‌ها نیز ضبط شد. طبق این گزارش، تاکنون از وضعیت و محل نگهداری آن‌ها خبری در دست نیست.

نیروهای امنیتی قبل از برگزاری نماز جمعه، برای جلوگیری از تجمع اعتراضی نمازگزاران، جو شدید امنیتی در محل مصلی مکی ایجاد کرده بودند و پس از پایان نماز، ضرب‌وشتم و بازداشت گسترده معترضان را آغاز کردند.

از سوی دیگر، روز شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ در شهر خاش، نیروهای اداره اطلاعات این شهر به یک منزل مسکونی یورش بردند و یک مرد ۶۳ ساله را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. گفته می‌شود این فرد حاجی ریگی نام دارد و نیروهای اداره اطلاعات او را به اتهام اینکه فرزندش، محسن ریگی، جزو نیروهای انتظامات مسجد جامع الخلیل خاش بوده است، بازداشت و شرط آزادی او را معرفی فرزندش به اداره اطلاعات اعلام کرده‌اند. ماموران وزارت اطلاعات بارها از روش گروگان‌گیری برای بازداشت جوانان در شهرهای مختلف استفاده کرده‌اند.

بر اساس گزارش سال ۲۰۲۲ کمپین فعالین بلوچ، در این سال در مجموع ۳۰۵ گزارش بازداشت به ثبت رسیده که این گزارش‌ها به دو دسته قبل از اعتراض‌های سراسری در سیستان و بلوچستان و بعد از آن تقسیم شده است. پس از رسانه‌ای شدن خبر تجاوز فرمانده انتظامی چابهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ به نام ماهو، در مناطق مختلف بلوچستان اعتراض‌هایی به راه افتاد که با خیزش سراسری هم‌زمان شد و تعدادی بازداشتی‌ها به یکباره افزایش پیدا کرد.