تشبیه زنان «بدحجاب» به معتادان؛ شریعتمداری خواستار سرکوب بر اساس الگوی سرکوب حزب توده شد

03

حسین شریعتمداری، مدیر روزنامهٔ کیهان و منصوب رهبر جمهوری اسلامی، در یادداشتی با موضوع «تبیین» تازه‌ترین اظهارات علی خامنه‌ای دربارهٔ حجاب اجباری، زنان «بی‌حجاب» را به «معتادان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر» تشبیه کرد که باید با آنان «مقابلهٔ جدی» کرد.

مدیر مسئول روزنامه کیهان، در یادداشت روز یکشنبه ۲۰ فروردین ضمن دسته‌بندی تحلیل انواع «بدحجابان» بر اساس اظهارات رهبر جمهوری اسلامی، نوشت: «اولین گام ضروری و اجتناب‌ناپذیر در این مسیر، پیشگیری جدی از کشف حجاب آنان است.»

حسین شریعتمداری در یادداشت صریحاً توضیح نداده است که چه راهکارهایی برای «پیشگیری جدی از کشف حجاب» وجود دارد، اما بلافاصله پس از طرح این درخواست، به بازداشت اعضای مشهور حزب توده ایران پس از انقلاب اشاره کرده است.

نمایندهٔ علی خامنه‌ای در روزنامهٔ کیهان با این ادعا که «نمی‌توان فریب‌خوردگان را به حال خود گذاشت»، نوشت که پیشتر به به‌آذین، نویسنده و مترجم و از دستگیرشدگان حزب توده، درباره علت دستگیری‌‌اش گفته بود «اگر دستگیر نشده بودی، به راه خطایی که در پیش گرفته بودی ادامه می‌دادی».

جمهوری اسلامی در دهه اول عمر خود بسیاری از مخالفان چپگرا ازجمله برخی اعضای حزب توده ایران را اعدام کرد.

برخی از خانواده های اعدام شدگان تابستان سال ۱۳۶۷ بر سر مزار قربانیان در گورستان خاوران تهران.

بیشتر در این باره:

اعدام زندانيان چپگرا در سال ۶۷ چگونه آغاز و انجام شد؟

به‌نوشتهٔ حسین شریعتمداری، دلیل ضرورت «مقابله با بدججابی» این است که «معتاد فریب‌خورده را به حال خود رها نمی‌کنند تا با ‌اندرز و نصیحت از این بلای خانمانسوز دست بردارد بلکه ابتدا و در اولین گام مانع استفادهٔ او از مواد مخدر می‌شوند و در گام بعدی، برای آگاهی او از عواقب خطرناک اعتیاد و ضرورت ترک آن تلاش می‌کنند». ‌

با وجود ماه‌ها اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی از جمله علیه سیاست حجاب اجباری، حکومت به‌تازگی فشار علیه دختران و زنان در زمینه پوشش و همچنین تحقیر آنان را افزایش داده و رهبر جمهوری اسلامی هم لحن تندتری را علیه زنان به کار گرفته است.

خامنه‌ای پیشتر، در جریان اعتراضات سراسری، تلاش کرده بود با «ضعیف‌الحجاب» خواندن زنانی که مخالف حجاب اجباری هستند، از لحن ملایم‌تری استفاده کند، اما او بار دیگر روز ۱۵ فروردین علیه حق آزادی پوشش زنان سخنرانی کرد.

رهبر جمهوری اسلامی با حمایت از تندروهای مدافع حجاب اجباری گفت که «حجاب محدودیت شرعی و قانونی» بوده و به ادعای او، «کشف حجاب، حرام شرعی و سیاسی است».

او همچنین «دستگاه‌های جاسوسی دشمن» را عامل مبارزات ماه‌های اخیر زنان و دختران برای دفاع از حق آزادی پوشش خود دانست.

در پی این اظهارات، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی و محمد مصدق، معاون او، این ادعای خامنه‌ای را تکرار کردند و مدعی شدند برخی از زنان و دخترانی که حاضر به تحمل حجاب اجباری نیستند و بدون حجاب اجباری در عرصه عمومی ظاهر می‌شوند «وابسته به دستگاه‌های جاسوسی بیگانه هستند».

رهبر جمهوری اسلامی ۱۵ فروردین گفته بود خیلی از «بدحجاب‌ها» کسانی هستند که «اهل دین‌اند»، و ادعا کرده بود این‌ها توجه ندارند که «جاسوس‌های دشمن، دستگاه‌های جاسوسی دشمن، دنبال این قضیه هستند. اگر بدانند، حتماً نمی‌کنند».