تشدید اجرای طرح «حجاب و عفاف» در ایام محرم

Screen Shot 2022-08-07 at 11.10.45 AM

مقام‌های استان‌های مرکزی و خوزستان از اجرای طرح‌هایی برای برخورد با «هنجارشکنی و عدم رعایت حجاب اسلامی» در جریان برگزاری مراسم محرم خبر دادند، و سخنران مراسم رسمی محرم در قم نیز گفت که عده‌ای حرمت قم را نگه نمی‌دارند و برخی نیز تخریب چهره «پایتخت مذهبی» جمهوری اسلامی ایران را هدف گرفته‌اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی، روز یکشنبه، ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ (۷ اوت ۲۰۲۲)، گفت: «با هرگونه رفتار هنجارشکنانه و بی‌نظمی در جریان برگزاری مراسم محرم برخورد خواهد شد.»

بهنام نظری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی، در سخنانی که آن را «هشدار به هنجارشکنان» خواند، تاکید کرد که در جریان برگزاری مراسم محرم «هر گونه رفتار دور از ‌شان و خارج از چارچوب نظم و امنیت» پذیرفته نیست.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی افزود که در مراسم محرم، «نیروی انتظامی ضمن نظارت بر برقراری امنیت و نظم عمومی، با رفتارهای هنجارشکنانه برخورد قاطع می‌کند.»

از سوی دیگر، حجت‌الله سفیدپوست، جانشین فرمانده انتظامی خوزستان، نیز روز یکشنبه، ۱۶ مرداد، از تشدید اجرای طرح حجاب و عفاف در استان خبر داد و گفت: «در اجرای طرح حجاب و عفاف، ۱۲ واحد صنفی در خوزستان  پلمب شدند.»

جانشین فرمانده انتظامی خوزستان افزود که در اجرای «طرح حجاب و عفاف»، ماموران پلیس اماکن عمومی خوزستان با هماهنگی مراجع قضایی، طرح نظارت بر واحدهای صنفی را ۷۲ ساعت در سطح استان اجرا کردند.

حجت‌الله سفیدپوست در ادامه گفت که در جریان اجرای «طرح حجاب و عفاف»، ماموران پلیس از ۴۸۲ واحد صنفی بازدید کرده‌اند و به ۳۰۷ واحد تذکر کتبی، و به ۱۲۶ واحد اخطار پلمب داده‌اند و ۱۲ واحد را نیز به اتهام تخلف از طرح حجاب و عفاف پلمب کرده‌اند.

جانشین فرمانده انتظامی خوزستان همچنین گفت که در جریان اجرای این طرح، ۱۲۰ توپ «البسه نامتعارف» در واحدهای صنفی خوزستان توقیف شده است.

حسین مومنی، سخنران مراسم رسمی در «حرم حضرت معصومه قم»، گفت که «گناهان در جامعه عادی‌سازی شده است» و برخی «حرمت قم را نگه نمی‌دارند»، و برخی نیز «تخریب چهره معنوی قم» را هدف گرفته‌اند.

مومنی در ادامه افزود که «شناخت آسیب‌ها و آفت‌های دنیا بسیار مهم است و این آفت‌ها می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری به حیات انسان وارد کند.»

پیش از این، حمید خرم، رئیس اتاق اصناف قم، نیز گفته بود که دستورالعمل‌های محکمی در ضرورت رعایت حجاب و عفاف در اتاق اصناف قم وضع شده و در حال اجرا است که بر اساس آن، با «فروشندگان بدحجاب» نیز برخورد می‌شود، و در برخی مراکز قم نیز عرضه کالا و خدمات به «مشتریان بدحجاب» ممنوع شده است.

خرم همچنین گفت که یکی از مصوبات اتاق اصناف و اماکن قم این است که فروشندگان قمی، هم زنان و هم مردان، به نحوه و میزان پوشش خود دقت داشته باشند و «پوشیدن تی‌شرت نامناسب برای آقایان و مانتو‌های خیلی کوتاه برای بانوان فروشنده» ممنوع است.

علی اصغر گرجی، دبیر «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» استان قم، نیز روز ۵ مرداد ۱۴۰۱،  وضعیت «رعایت شئونات اسلامی» در پایتخت مذهبی جمهوری اسلامی ایران را نامناسب دانسته و گفته بود: «هرگز اجازه نخواهیم داد که حضور اندکی از افراد و حتی مسافرانی که ارزش‌های اسلامی را رعایت نمی‌نمایند، در قم حرمت‌شکنی کنند.»

گرجی در یک سخنرانی دیگر نیز گفته بود که باید «اولین خاکریز انقلاب و نظام که حجاب و عفاف است را با تمام توان حفظ کنیم و هر کس قصد تعرض به آن را داشت، قلم پایش را خورد» کنیم.

از سوی دیگر، محمدصالح هاشمی گلپایگانی، دبیر «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» کشور، روز شنبه، ۱۵ مرداد ۱۴۰۱، طی سخنانی در نشست «کارآمدسازی طرح جامع عفاف و حجاب» ویژه مدیران، استادان، معاونان، و طلاب حوزه‌های علمیه، از «ناکارآمدی» و «ناله کردن و ترویج ناامیدی» در میان نیروهای مجری طرح‌های حجاب و عفاف، انتقاد کرد.

هاشمی گلپایگانی گفت که «ترویج عفاف و حجاب جای سیاسی‌بازی و سیاسی‌کاری نیست»، و نباید «قانون‌گذار یا مسئولان اجرای قانون، نقش اپوزیسیون به خود گرفته و حجاب را دست‌آویزی برای جذب آرای انتخاباتی» کنند.

او افزود که از مهم‌ترین گرفتاری‌های نیروهای اجرایی امر به معروف و نهی از منکر، «ایجاد توقف، فرافکنی و تکرار مکررات، درددل و ناله کردن و ترویج ناامیدی و اعتراض بدون ارائه راه‌حل» در مورد طرح‌های حجاب و عفاف و دیگر طرح‌های مشابه است.