تظاهرات بزرگ در زاهدان، شعار علیه خامنه‌ای و خمینی در اکباتان همزمان با راهپیمایی‌های حکومتی ۱۳ آبان

Screen Shot 2022-11-04 at 2.32.35 PM

روز جمعه و در حالی که تجمع‌های حکومتی ۱۳ آبان در حاشیه نمازهای جمعه مراکز شهرها برگزار می‌شد، در زاهدان و چند شهر دیگر استان سیستان و بلوچستان نمازگزاران بعد از شنیدن خطبه‌ها تظاهرات‌های ضد حکومتی تشکیل دادند که در برخی از شهرها چون خاش و سراوان همراه با تیراندازی ماموران امنیتی به سوی معترضان بود.

با این حال تصاویری که از زاهدان مخابره شده به احتمال زیاد نشانگر بزرگترین تظاهرات بعد از نماز جمعه ۱۳ آبان است که نه به دعوت سپاه پاسداران و نهادهای حکومتی که در مخالفت با آن و همراه با شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» به راه افتاده بود.

ساعتی قبل از آغاز این راهپیمایی بزرگ، مولوی عبدالحمید، سرشناس‌ترین روحانی اهل سنت در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان در سخنانی با اشاره ۵۰ روز اعتراضات سراسری از حکومت خواسته بود با حضور ناظران بین‌المللی رفراندوم برگزار کند.به روزشده در 13:07

  • معترضان در اکباتان: «این نهضت آبان است، دیکتاتوری تمام است»

    معترضان در شهرک اکباتان تهران همچون شبهای ۷ هفته گذشته باز هم تجمع کردند و همزمان با روز ۱۳ آبان شعارهای جدید ضدحکومتی سر دادند.

    معترضان در شهرک اکباتان که از پیشگامان اعتراضات شبانه در تهران بوده، جمعه شب و در حالی که تنها چند ساعت قبل‌تر تجمعات حکومتی با تشویق سپاه پاسداران در مرکز پایتخت برگزار شده بود، شعار مرگ بر سپاهی دادند و خطاب به نیروهای امنیتی و بسیجیان گفتند: «چه قدر بهت پول دادن، باتوم به دستت دادن».

    آنها همچنین در سالروز تبعید روح‌الله خمینی از ایران – ۱۳ آبان ۱۳۴۳ – علیه بنیانگذار جمهوری اسلامی شعار دادند وفریاد زدند: «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی».

    معترضان که اکنون به دومین ماه تجمعات نزدیک می‌شوند، جمعه شب با اشاره به کشتارهای آبان ۹۸ شعار دادند: «این نهضت آبان است، دیکتاتوری تمام است» و «جونمون دستمونه، ظلم و ستم بسمونه».

    Social embed from instagram

     

  • خبر فوریفریاد آزادی آزادی در محله جوادیه تهران

    در ویدیویی که روز جمعه ۱۳ آبان از ۲۰ متری جوادیه در جنوب تهران مخابره شده معترضان آزادی را فریاد می‌زنند و شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند.

    یکی از تهیه‌کنندگان این ویدیو توضیح می‌دهد که تجمع یک بار توسط ماموران متفرق اما دوباره گرد هم جمع شده است.

    جوادیه و نازی‌آباد در جنوب تهران، دو محله قدیمی و پرجمعیت پایتخت هستند که حضور خیابانی معترضان در آن بارها به عنوان نمادی از گسترش اعتراضات ارزیابی شده است چنانچه مقام‌های جمهوری اسلامی چندی پیش با «کم اهمیت» خواندن تجمع‌های اعتراضی در نقاط مختلف تهران مدعی شده بودند اعتراضات تنها هنگامی «جدی است» که اهالی محله‌هایی چون نازی‌آباد به خیابان‌ها بیایند.

    Social embed from instagram

     

  • ویدیویی از لحظه شلیک به معترضان در برابر فرمانداری خاش

    در ویدیویی که از اعتراض‌های ۱۳ آبان در خاش منتشر شده است، دیده می‌شود که بعد از شنیده شدن صدای تیراندازی شدید، دستکم ۴ نفر از معترضان که مقابل در فرمانداری هستند، به زمین می‌افتند.

    وضعیت سلامت این چند نفر برای بی‌بی‌سی فارسی مشخص نیست.

    اعتراض‌ها امروز در خاش گسترده بود و گزارش‌ها حاکی است که تعدادی کشته و زخمی شده‌اند.به علت آزاردهنده بودن این ویدیو، تصویر بعد از تیراندازی ثابت شده است.

    روز جمعه و در حالی که در تهران تجمعات حکومتی به نام ۱۳ آبان در مخالفت با اعتراضات سراسری برپا بود، در زاهدان همچون جمعه گذشته سیلی از جمعیت پس از نمازجمعه به امامت مولوی عبدالحمید، در خیابان‌های اطراف مسجد مکی این شهر جاری شد. معترضان در زاهدان و چند شهر دیگر سیستان و بلوچستان چون خاش، راسک و سراوان هم پس از مراسم نماز جمعه تظاهرات کردند.