تظاهرات در روز هشتم؛ هر لحظه بر تعداد شهرهای معترض افزوده می‌شود

00

ویدیویی به تاریخ ۲ مهر ۱۴۰۱ در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد که معترضان در کاشمر ماموران را به عقب می‌رانند.

Social embed from instagram

چهارراه پارک‌وی تهران؛ «ماموران خسته شده‌اند، چهار راه در کنترل معترضان»

این ویدیو ۲ مهر ۱۴۰۱ به دست بی‌بی‌سی فارسی رسیده که نشان می‌دهد گروهی از معترضان در چهارراه پارک‌وی تهران حضور دارند و خیابان را تحت کنترل خودشان دارند. یک شاهد عینی می‌گوید ماموران یگان ویژه خسته شده‌اند و حضور زیادی ندارند و بیشتر از نیروهای بسیج استفاده می‌کنند.

Social embed from twitter

 

  • فرار خودرو آتش‌نشانی با دنده‌عقب در آمل

    آمل روز دوم مهر

    ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد جمعی از معترضان در آمل خودروی آتش‌نشانی را فراری می‌دهند. امروز دوم مهرماه ۱۴۰۱ اعتراض‌ها در شهرهای شیراز، سنندج و تهران هم اعتراض‌ها ادامه دارد. آمل یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات در یک هفته گذشته بوده است.

    چند روز پیش هم ویدیویی از آمل مخابره شد که در آن معترضان خودرو زرهی ضدشورش را وادار به عقب‌نشینی کردند.

    خبرگزاری های داخل ایران و تلویزیون رسمی این کشور با سانسور گسترده اعتراضات آمار و گزارش‌های مستندی درباره امار کشته شدگان، مجروحان و بازداشت‌شدگان این اعتراضات منتشر نمی‌کنند.

    Social embed from twitter

    «خفقان و بازداشت گسترده» در آبادن، بوشهر و بندرعباس

  • بنابر گزارش‌های رسیده به بی‌بی‌سی فارسی نیروهای امنیتی در شهرهای جنوبی ایران با حضور گسترده در خیابان‌ها و همچنین بازداشت فعالان مدنی و سیاسی تلاش برای جلوگیری از شکل‌گیری اعتراضات در این مناطق‌اند.

    یک شاهد عینی روز شنبه از حضور «۲۰۰-۳۰۰ مامور» در محله امیری آبادان خبر داده و گفته یگان‌های امنیتی با حضور گسترده مانع از شکل‌گیری هر تجمعی می‌شوند.

    گزارش‌های مشابهی از شهر بوشهر دریافت شده است. منابع آگاه در این شهر ساحلی به بی‌بی‌سی فارسی گفته‌اند از زمان آغاز اعتراضات در نقاط مختلف ایران، نیروهای امنیتی در بوشهر با یورش به خانه‌های فعالان سیاسی و مدنی، چندین نفر را بازداشت کرده‌اند.

    از بندرعباس در حاشیه خلیج فارس هم که در روزهای نخست اعتراضات شاهد تجمع‌های اعتراضی بود گزارش می‌رسد که جو امنیتی حاکم بر این شهر مانع از برگزاری تجمعات شده است.

    یک شاهد عینی از بندرعباس می‌گوید: «بندر وضع خیلی خرابه … مردم رو سرکوب می‌کنن … نمی‌گذارن بیان تو جاده و اعتراض بکنن … همه جا پر از مامور، پر از لباس شخصی».

    واکنش دختر مارتین لوتر کینگ، رهبر فقید جنبش مدنی آمریکا، به جان باختن مهسا امینی

    برنیس کینگ، وکیل حقوق بشر و دختر دکتر مارتین لوتر کینگ، رهبر شهیر جنبش مدنی آمریکا، در توییتر به جان باختن مهسا امینی واکنش نشان داده و نوشته: «مهسا امینی می بایست اکنون زنده می بود. او دیگر زنده نیست چون اخلاقیات راستین که موجب تعالی و عشق به انسان‌ها می‌شود، بی‌اهمیت مانده است. زنان مهم‌اند، فارغ از این که چه بر تن می‌کنیم».

    Social embed from twitter