تعداد جان‌باختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ به ۴۷۳ نفر رسید

Screen Shot 2022-12-05 at 7.56.47 PM

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرد از ۲۶ شهریور تا چهاردهم آذر ۴۷۳ نفر در اعتراضات ایران جان خود را از دست داده‌اند که ۶۴ نفر از آنها کمتر از ۱۸ سال سن داشتند.

خبرگزاری هرانا تعداد بازداشت‌شدگان را هم تا پایان پنجم آذر ۱۸۲۱۵ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد هویت ۳۵۸۰ تن مشخص شده است.

در سومین ماه از آغاز اعتراضات مردمی، شمار شهرهای معترض به ۱۵۹ شهر افزایش یافته است. ۱۴۳ دانشگاه کشور نیز به اعتراضات پیوسته‌اند که در این میان ۵۸۶ دانشجو بازداشت شده‌اند.

در حالی که اعتصاب گسترده در شهرهای ایران از روز دوشنبه آغاز شده است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از اعدام چهار متهم به همکاری با اسرائیل تمجید کرد و از قوه قضاییه خواست به پرونده معترضان بازداشتی «رسیدگی قاطع» کند.

سپاه در بیانیه خود اعدام این چهار نفر را «گامی امیدافزا و نویدبخش… برای تقویت اطمینان مردم» به قوه قضائیه جمهوری اسلامی خوانده است.

به گزارش خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه، حسین اردوخان‌زاده، شاهین ایمانی محمودآباد، میلاد اشرفی آتباتان، و منوچهر شهبندی بجندی اعدام‌شدگان روز یکشنبه هستند.

در ادامه این بیانیه، سپاه خواهان «رسیدگی قاطع و سریع پرونده‌های» بازداشتی‌ها شده و تهدید کرده نیروهای امنیتی در «برخورد قاطعانه و مقتدرانه» با معترضان درنگ نخواهند کرد.

از سوی دیگر کانون نویسندگان ایران گزارش داد که روز ۱۴ آذر، مأموران امنیتی به خانه‌ی روزبه سوهانی، شاعر و عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران یورش بردند و با شکستن در و پیکر منزل او، روزبه را بازداشت کردند و به محل نامعلومی بردند.

ماموران به فاصله‌ی دوساعت بعد، به خانه‌ی آیدا عمیدی، شاعر و عضو دیگر هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران نیز حمله بردند و به همان شیوه‌ی شکستن در آپارتمان و ایجاد رعب و هراس در همسایگان، او را نیز بازداشت کردند.