تعلیق رئیس قطار و پیگرد قضایی چند زن در پی اعتراض به حجاب اجباری

Screen Shot 2022-08-02 at 1.25.37 PM

دادسرای یزد اعلام کرده است که در پی درگیری بر سر «تذکر شرعی» یک زن در قطار تهران – یزد،‌ رئیس این خط از کار «تعلیق» شده و عده‌ای از مسافران نیز که مخالف «حجاب اجباری» بوده‌اند، «تحت پیگرد قضایی» قرار گرفته‌اند.

خبرگزاری «حوزه‌نیوز» در این ارتباط نوشته است که علت شروع این درگیری، «یکی از بانوان محجبه در قطار» بوده که با «دهن کجی» برخی مسافران و رئیس قطار نسبت به «موضوع حجاب» مواجه شده است.

به نوشته برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی، این «زن محجبه» زینب جعفری نام دارد و کارمند آموزش و پرورش است که هشتم مرداد در حال بازگشت از همایشی تحت عنوان «معلمان انقلابی» از شهر مشهد به مقصد یزد بوده است.

این درحالی است که حوزه نیوز پیشتر مدعی شده بود که «یک زن بی‌حجاب» شامگاه هشتم مرداد در قطار شماره ۶۲۰ «تهران – یزد» به «بانوی محجبه» که از «همایش کشوری معلمان نخبه انقلابی» در حال بازگشت بوده، «حمله‌ور» شده تا «روسری و چادر» او را بردارد.

اما در مقابل، بعضی از دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی ضمن بررسی ادعای اولیه او با گزارش‌های منتشره بعدی، این روایت‌ها را «متناقض» و «دروغ» خوانده‌اند و در این حال، نوع پیگیری نهادهای حکومتی در این رابطه را مشابه ماجرای «سپیده رشنو» از دیگر شهروندان مخالف «حجاب اجباری» دانسته‌اند. خانم رشنو هم‌اکنون در بازداشت نیروهای امنیتی ایران به سر می‌برد و یک ویدئوی «اعتراف تلویزیونی» نیز از او انتشار یافته است.

سپیده رشنو، نویسنده و ویراستار، بیست و پنجم خردادماه در یک اتوبوس شهری توسط «زنی محجبه» به نام رایحه ربیعی که خود را از زنان «آمر به معروف» می‌دانست، مورد حمله فیزیکی به سبب نوع پوششی که انتخاب کرده بود قرار گرفت و اندکی بعد نیز توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.