تلاش‌های جهانی برای کاهش تنش همزمان با افزایش نگرانی از «قریب‌الوقوع بودن» واکنش نظامی اسرائیل

5

در حالی که کشورهای غربی صراحتا از اسرائیل خواسته‌اند از واکنش نظامی که موجب تشدید تنش میان این کشور و ایران شود پرهیز کند، مقام‌های اسرائیلی می‌گویند کابینه جنگ این کشور برای تصمیم‌گیری درباره نحوه پاسخگویی به حمله موشکی و پهپادی ایران ساعت‌ها تشکیل جلسه داده و «معتقد به اقدامی با فاصله زمانی اندک از حمله ایران» است.

ان‌بی‌سی نوشته این مقام اسرائیلی گفته در میان تصمیم‌گیران کشورش این باور وجود دارد که هرگونه پاسخی باید با فاصله‌ زمانی اندک از حمله (ایران) صورت گیرد. به نوشته ان‌بی‌سی این مقام اسرائیلی گفته گزینه های فراوان دیپلماتیک و نظامی در جلسه کابینه جنگ این کشور مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه هر چه شود برای عملی کردن آن با «آمریکا هماهنگی خواهد شد».

این در حالی است که شب گذشته – یکشنبه – یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران گفت که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفته است «در صورت تصمیم اسرائیل برای پاسخ نظامی به حمله ایران، نباید انتظار مشارکت آمریکا را داشته باشد.»

به گفته یک مقام ارشد کاخ‌سفید آقای بایدن، در این گفتگو تاکید کرده که کابینه جنگ آقای نتانیاهو باید «استراتژیک و با مداقه کامل» درباره پاسخ تلافی‌جویانه خود فکر کند.