تماس بورل با امیرعبدالهیان؛ «اعدام حبیب اسیود را قاطعانه محکوم کردم؛ ایران جمشید شارمهد را اعدام نکند»

Screen Shot 2023-05-08 at 12.00.17 PM

مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید که روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت در تماس تلفنی با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، «قاطعانه» اعدام حبیب چعب (اسیود)، شهروند سوئدی- ایران را «محکوم کرده است».

جوزپ بورل در حساب کاربری خود در توئیتر افزود: در گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان از ایران خواستم تا جمشید شارمهد، شهروند آلمانی-ایرانی، را اعدام نکند.

آقای بورل ارشدترین مقام اتحادیه اروپا است که بعد از اعدام حبیب چعب، دبیرکل پیشین گروه «النضال» و به‌دنبال تأیید اعدام جمشید شارمهد در دیوان عالی کشور، با یک مقام جمهوری اسلامی گفت‌وگو می‌کند.

جوزپ بورل به پاسخ وزیر خارجه ایران به درخواست‎‌های او در گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه اشاره نکرد.

وزارت خارجه تهران هنوز بیانیه‌ای در این باره منتشر نکرده اما برخی رسانه‌های ایران اظهارات آقای بورل در مورد سرنوشت حبیب چعب و درخواست برای خودداری از اعدام جمشید شارمهد را با عنوان «مداخله‌جویی» اتحادیه اروپا بازتاب دادند.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران روز ۱۶ اردیبهشت از اعدام حبیب چعب به «جرم» رهبری گروه «النضال» و مشارکت در طراحی حملات مسلحانه‌ای که در یک دهه اخیر به مرگ ده‌ها تن از ایرانیان منجر شده بود، خبر داد.

حبیب چعب حدود دو سال‌ونیم پس از آن‌که از سوی مأموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در جریان سفری از سوئد به ترکیه، ربوده و به ایران منتقل شد، اعدام گردید.

سوئد و اتحادیه اروپا اعدام این شهروند ایرانی- سوئدی را محکوم کردند اما از اقدام مشخصی در قبال آن سخن نگفتند. واکنش وزیر خارجه سوئد با انتقاد شدید افکار عمومی ایرانیان مخالف حکومت روبرو شد.

در پی اعدام حبیب چعب، نگرانی خانواده جمشید شارمهد نسبت به احتمال اجرای حکم اعدام علیه او افزایش یافته است.

قطع تماس تلفنی این زندانی با خانواده‌اش در آمریکا و اروپا، نگرانی همسر و فرزندان او را نسبت به نزدیک بودن اعدام احتمالی او بیشتر کرده است.

حبیب اسیود

بیشتر در این باره:

محکومیت «شدید» اعدام حبیب اسیود، زندانی دوتابعیتی؛ سوئد کاردار جمهوری اسلامی ایران را احضار کرد

دیوان عالی کشور هفته اول اردیبهشت حکم اعدام آقای شارمهد را به اتهام طراحی و هدایت «حملات تروریستی» در خاک ایران، تأیید کرد؛ امری که بارها از سوی خانواده او رد شده و «اقرار» آقای شارمهد در این خصوص را «اعترافات گرفته‌شده زیر شکنجه‌های شدید» دانسته‌اند.

جمشید شارمهد، مجری برنامه رادیویی اینترنتی «تندر»، از انجمن «پادشاهی ایران» در لس‌آنجلس، تابستان سال ۱۳۹۹، حدود دو ماه زودتر از حبیب چعب، در جریان یک سفر کاری به امیرنشین‌های خلیج فارس ربوده شد و به ایران انتقال یافت.

غزاله شارمهد، دختر آقای شارمهد، روز دوشنبه در یک پیام تصویری در توییتر گفت که شورای اروپا با نادیده گرفتن مطالبات مردم ایران، در دفاع از جان ایرانیان ناکام مانده و «ما اروپایی‌ها را نیز سر خورده کرده است».

به گفته خانم شارمهد، واکنش نهادهای اروپایی به ربایش و قتل شهروندانش چیزی جز ابراز یک ملاحظه نبوده است.