تماس تلفنی کوتاه ترانه علیدوستی از زندان اوین؛ تجمع سینماگران پشت در زندان

03

یک روز پس از بازداشت ترانه علیدوستی، بازیگر سرشناس سینمای ایران، او در تماس کوتاه تلفنی با پدرش گفته که در بند ۲۰۹ زندان اوین است و از پدرش خواسته داروهایش را به زندان تحویل دهد.

گزارش شده که آقای علیدوستی به داخل زندان اوین رفته و داروهای دخترش را تحویل مسئولان زندان داده است. همچنین گفته شده که «هنوز برای ترانه علیدوستی پرونده‌ای تشکیل نشده و وقتی شماره پرونده‌ای نباشد پیگیری خاصی از طرف خانواده‌ها امکان‌پذیر نیست.»

همزمان صبح روز یکشنبه ۲۷ آذر جمعی از سینماگران به همراه حمید علیدوستی، پدر ترانه علیدوستی برای پیگیری بازداشت این بازیگر تجمع کردند.

خانم علیدوستی دیروز،‌ شنبه ۲۶‌ آذر در خانه خودش و مقابل چشم فرزندش با «یورش ماموران امنیتی» بازداشت شده بود.

او در تماس تلفنی کوتاه امروز خود با پدرش«درباره شرايطش توضيح بيشتری نداد و تنها درخواست کرده بود داروهایش را به زندان تحویل دهند».

این در حالی است که در سه ماه اخیر بسیاری از هنرمندان و افراد سرشناس در ایران به شدت تحت فشار هستند تا از اعتراضات مردم حمایت نکنند، تعدادی از آنها بازداشت و تعدادی هم احضار شدند.

نیکی کریمی،‌ ستاره سینمای ایران در پستی اینستاگرامی از فشار زیاد بر هنرمندان،‌ «خفقان، ارعاب،‌ نگو و ننویس و تلفن‌های ناشناس» در ماه‌های اخیر نوشته است.

واکنش‌ها به بازداشت ترانه علیدوستی: ترانه ما را آزاد کنید

کامرون بیلی، مدیر جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو کانادا با تحسین ترانه علیدوستی خواهان آزادی فوری او شد.

او در توییتی نوشت: «ترانه علیدوستی یکی از بازیگران بااستعداد و تحسین شده ایران است. ما افتخار داشتیم که آخرین فیلم او «تفریق» را در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو امسال به نمایش گذاشتیم. امیدوارم به زودی آزاد شود تا به نمایندگی از قدرت سینمای ایران ادامه دهد.»

او در پایاین توییت خود هشتگ زن زندگی آزادی را به زبان انگلیسی نوشته است.

فیلم تفریق ساخته مانی حقیقی و به تهیه کنندگی مجید مطلبی است که سپتامبر امسال در جشنواره تورنتو به نمایش درآمد.

نازنین بنیادی، بازیگر ایرانی – بریتانیایی و فعال حقوق بشر هم در توییتی نوشت: «ترانه علیدوستی یکی از مشهورترین بازیگران زن ایران به دلیل انتشار عکسی از خود بدون حجاب اجباری در همبستگی با معترضان،‌ بازداشت شده است.»

امید جلیلی هنرپیشه و کمدین محبوب بریتانیایی – ایرانی در توییتی درباره ترانه علیدوستی نوشت: «اگر عبارت بازیگران زن برتر ایران را در گوگل جستجو کنید، نام ترانه علیدوستی در صدر است.»

او حمایت ترانه علیدوستی از جنبش،‌ زن زندگی آزادی را مهم ارزیابی کرد و نوشت: «ترانه علیدوستی اکنون به خاطر نوشتن پستی در اینستاگرام خود علیه اعدام،‌ پشت میله های زندان است. یکی دیگر از اقدامات مذبوحانه این رژیم که به زانو درآمده است.»

ترانه علیدوستی پس از اعدام محسن شکاری،‌ یک جوان معترض در تهران در استوری نوشت: «هر سازمان بینالمللی که نظارهگر این خونریزی است و اقدامی نمیکند مایه ننگ بشریت است.»

او افزوده بود: «حالا بنشینید و منتظر عواقب این خونخواری باشید.»

توضیح ویدیو، توضیح: بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست.

پایان پست Twitter, 1

گلشیفته فراهانی، بازیگر سرشناس ایرانی مقیم فرانسه هم عکسی از خود و ترانه علیدوستی منتشر کرد و خواهان آزادی ترانه علیدوستی شد.

نوشت «ترانه علیدوستی بازیگر شجاع ایران بازداشت شد. این عکس را در ژوئیه سال ۲۰۰۸ درست قبل از اینکه برای همیشه ایران را ترک کنم گرفته شده است. آخرین باری است که او را دیدم.»

منیژه حکمت،‌ کارگردان سینمای ایران هم در توییتی نوشت: «ترانه ما را آزاد كنيد تامثل هميشه بخواند با صداى رسا» .

زر امیرابراهیمی،‌ دیگر بازیگر ایرانی مقیم فرانسه هم درباره ترانه علیدوستی،‌ نوشت: «با وجود انتقادات و حساسیت‌هایی که در این سال‌ها متوجه او‌ بود جزو معدود سینماگرانی‌ست که از زدن حرف حق، از حمایت مردم و اعتراض به ظلم و سرکوب نترسید و در نهایت به قیمت کنار گذاشته شدن از سینمای ایران حجاب دروغ و ریا را کنار گذاشت.»

او در پست اینستاگرام خود از تعدادی از سینماگرانی که در روزهای گذشته خبر احضار یا بازداشت آنها منتشر شده،‌ یاد کرد و نوشت که این افراد «در این روزهای سرنوشت‌ساز ساکت ننشستند، و در عمل و نه فقط حرف با مردم همراه شدند، پیش وجدان خودشان و در تاریخ سرشان بالا خواهد بود.»

خانم امیرابراهیمی از سایر سینماگران خواست که از این فرصت تاریخی استفاده کنند و «حجاب دروغ» را بردارند و دست از کارهای و پروژه های سینمایی بکشند و «سمت درست تاریخ بایستند.»

حمید فرخ نژاد،‌ بازیگر ایرانی هم که به تازگی از ایران خارج شده با انتشار عکسی از ترانه علیدوستی نوشت: «ایران،‌ زندانی به وسعت یک کشور»

مهدی یراحی، خواننده پاپ ایرانی هم در توییتی نوشت: «براى ترانه علیدوستی كه زنانه پاى حرف و عمل خود ايستاد و هزينه كنش و نگرشش را گردن ديگران نينداخت. برای زن، زندگی،‌ آزادی»