تنش ایران و آمریکا در سوریه؛ تلفات شبه‌نظامیان وابسته به سپاه به ۱۹ نفر رسید

2

به گفته سازمان ناظر بر حقوق‌بشر سوریه که در لندن مستقر است، آمار قربانیان شبه‌نظامیان وابسته به ایران در سوریه بعد از حمله ارتش آمریکا، به ۱۹ نفر رسیده است.

این سازمان همچنین رژیم اسد را به انتشار «دروغ‌های وقیحانه» درباره این حمله متهم کرد.

در طول روز جمعه، راکت‌های بیشتری از طرف شبه‌نظامیان وابسته به ایران شلیک شد.

تنش نظامی اخیر در پی آن آغاز شد که به گفته آمریکا یک پهپاد «با سرمنشا ایرانی» به نیروهای این کشور در سوریه حمله کرد و در پی این حمله، یک پیمانکار آمریکایی کشته شد.

واشنتگتن در واکنش به این حمله، به شبه‌نظامیان وابسته به ایران در سوریه حمله کرد. به گفته لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، این حمله به دستور شخص جو بایدن و «علیه گروه‌های مرتبط با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» انجام شد.

سوریه می‌گوید آمریکا به بهانه ایران، به خاک این کشور تجاوز کرده است

منبع تصویر، GETTY IMAGES

توضیح تصویر، سوریه می‌گوید آمریکا به بهانه ایران، به خاک این کشور تجاوز کرده است

حکومت سوریه می‌گوید، آمریکا درباره اهداف این حملات «دروغ» گفته است تا بتواند آن‌ها را مشروع جلوه دهد.

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد:‌ «دروغ‌های آمریکایی‌ها درباره اهداف حمله، چیزی نیست جز تلاش شکست خورده برای مشروعیت بخشیدن به کاری که تهاجم به کشوری دیگر و به‌وضوح نقض حاکمیت ملی سوریه است.»

روز شنبه، سازمان ناظر بر حقوق بشر سوریه اعلام کرد که قربانیان حمله آمریکا به ۱۹ نفر رسیده است. به گفته این سازمان، سه نفر از آن‌ها، سرباز ارتش سوریه و ۱۶ نفر دیگر از اعضای گروه شبه‌نظامی وابسته به ایران هستند.

این سازمان می‌گوید که ۱۱ نفر از کشته‌شدگان سوری هستند. گزارشی درباره ملیت هشت کشته دیگر منتشر نشده است.

در پی این حملات، جو بایدن تلاش کرد تا از سطح تنش بکاهد و گفت که کشورش «به دنبال درگیری با ایران نیست، اما آماده است که برای حفاظت از شهروندان آمریکایی، از زور استفاده کند.»

آمریکا می‌گوید نیروهایش برای مبارزه با داعش در سوریه هستند

منبع تصویر، GETTY IMAGES

توضیح تصویر، آمریکا می‌گوید نیروهایش برای مبارزه با داعش در سوریه هستند

سنتکام (مرکز فرماندهی که مسئولیت قوای نظامی آمریکا در خاورمیانه بر عهده دارد) اعلام کرد که چند ساعت بعد از حملات آمریکا، ۱۰ راکت به سوی پایگاه آمریکا و متحدانش در شمال شرق سوریه شلیک شده است.

سنتکام گفت که هیچ کس در پی شلیک این راکت‌ها کشته یا مجروح نشد و هیچ یک از ساختمان‌های این پایگاه نظامی آسیب ندیدند.

اما نیروهای نظامی آمریکا می‌گویند که یکی از راکت‌ها در فاصله پنج کیلومتری پایگاه به یک منطقه مسکونی اصابت کرده و دو زن و دو کودک در آنجا مجروح شده‌اند.

این درگیری تا ساعات پایانی روز جمعه ادامه داشت و در نهایت شبه‌نظامیان نزدیک به ایران به پایگاهی در نزدیکی تاسیسات گازی یک شرکت آمریکایی حمله کردند.

.

منبع تصویر، GETTY IMAGES

این حمله موجب شد تا جنگنده‌های ائتلاف به رهبری آمریکا نیز به حمله تلافی‌جویانه دیگری دست بزنند و این‌بار اهدافی را در شهر دیرالزور بمباران کنند.

سازمان ناظر بر حقوق بشر در سوریه می‌گوید، شبه‌نظامیان وابسته به ایران، با شلیک راکت به اهداف متعلق به نیروهای ائتلاف در پایگاه میدان نفتی العمر و همچنین خارج از شهر دیرالزور به حمله قبلی پاسخ دادند.

شبه‌نظامیان وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در سراسر سوریه، به ویژه در مناطق مرزی با عراق و جنوب رود فرات در استان دیرالزور، حضور پررنگی دارند.

ایالات متحده می‌گوید که در سراسر سوریه، ۹۰۰ تن از نیروهایش حضور دارند تا از تلا‌ش‌ها برای مقابله با داعش و نیروهای نظامی کردها، حمایت کنند.