تهدید رئیسی پس از بازگشت از آمریکا: اجازه نمی‌دهیم امنیت به مخاطره بیفتد

Screen Shot 2022-09-23 at 9.32.50 PM

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران پس از بازگشت از آمریکا روز جمعه در واکنش به اعتراضات به جان باختن ژینا (مهسا) امینی در شهرهای مختلف گفته است٬ اجازه بروز «اغتشاش» در کشور داده نمی شود.

ابراهیم رئیسی در جمع استقبال کنندگان خود در فرودگاه مهرآباد گفت: «اگر کسی حرفی داشته باشد، حرفش شنیده می شود. اما اغتشاش، بهم ریختن امنیت کشور، امنیت مردم، این را کسی زیر بار نخواهد رفت.»

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه ایران

بیشتر در این باره:

رئیس قوه قضائیه ایران خواستار «برخورد بازدارنده و فوری» با معترضان شد

او در ادامه تهدید کرد: «ما تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهیم داد امنیت کشور و امنیت مردم به مخاطره بیفتد.»

در حالی ابراهیم رئیسی در خصوص عدم تحمل «به مخاطره» افتادن امنیت کشور هشدار داده است که اعتراضات سراسری به جان باختن مهسا امینی برای هفتمین شب پیاپی در شمار زیادی از شهرهای از جمله تهران ادامه یافت. نهادهای مدافع حقوق بشر در ایران شمار کشته‌شدگان درشهرهای مختلف ایران را دست کم ۳۶ نفر اعلام کرده‌اند.

طی روزهای اخیر تصاویر متعددی از تیراندازی مستقیم ماموران پلیس و لباس شخصی به سوی معترضان در شهرهای مختلف منتشر شده است.

هشدار وزیر کشور

در همین حال، احمد وحیدی، وزیر کشور نیز شامگاه جمعه هشدار داده است که «اغتشاشگران» شناسایی می شوند و با آنها برخورد می شود.

احمد وحیدی که سابقه فرماندهی نیروی قدس سپاه را در کارنامه خود دارد، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره آخرین وضعیت پرونده ژینا (مهسا) امینی اظهار داشت، نتیجه مشاهدات عینی، تحقیقات و سایر بررسی‌ها نشان داد «ضرب و شتمی صورت نگرفته و شکستگی جمجمه در کار نبوده است.»

مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله‌ای که همراه با خانواده، برای دیدار با خویشاوندان به تهران سفر کرده بود، ساعاتی پس از بازداشت از سوی گشت ارشاد و انتقال به پلیس امنیت اخلاقی وزرا، به کما رفت و روز ۲۷ شهریور در بیمارستان کسری جان باخت.

وزیر کشور جمهوری اسلامی گفته است: «تصور دشمنان، تصور باطلی است؛ آن‌ها گمان می‌کنند با این اغتشاشات می‌توانند این نظام را براندازی کنند که این تفکر بچه‌گانه‌ای است.»

احمد وحیدی اضافه کرده است: « قطعا کسانی که در اغتشاشات حضور داشتند، شناسایی می‌شوند و کسانی که مواضع غلطی در این ماجرا گرفتند، اکنون با روشن شدن واقعیت‌ها لازم است مواضع‌شان را اصلاح کنند. اگر نیروی انتظامی نبود، کسانی که برخی از مواضع را اتخاذ می‌کنند، نمی‌توانستند هم‌اکنون خواب راحت داشته باشند.»

وزیر کشور در ادامه گفته است با پایان یافتن اعتراضات « کسانی در این امتحان رفوزه شدند و دستگاه قضا با متخلفان» برخورد خواهد کرد.

طی روزهای اخیر به دنبال گسترش اعتراضات٬ دهها تن از فعالان اجتماعی و روزنامه نگاران بازداشت شده‌اند.

گزارش‌هایی روز پجشنبه درباره بازداشت محمدرضا جلایی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، منتشر شده است. آقای جلایی‌پور به دنبال جان باختن مهسا امینی کمپین‌هایی را در شبکه اجتماعی اینستاگرام در اعتراض به گشت ارشاد و حجاب اجباری به راه انداخته بود.

روح‌الله نخعی، زهرا توحیدی، هدی توحیدی و علیرضا خوشبخت از جمله دیگر فعالان سیاسی هستند که روز پنج‌شنبه بازداشت شدند.