تهدید علیه تصمیم‌گیران در واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی؛ روسیه سفرای بریتانیا و فرانسه را احضار کرد

1

دمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه روز دوشنبه ۶ مه (۱۷ اردیبهشت) در کانال تلگرامی خود هشداری صادر کرد که فحوای آن نشان می‌دهد روسیه علیه پایتخت‌های کشورهای اروپایی که نیروهای نظامی خود را در اوکراین مستقر کنند حمله خواهد کرد.

این هشدار مدودف که بیشتر خطاب به واشنگتن، پاریس و لندن است، در واقع میزان شدت واکنش روسیه به آنچه مداخله غرب در مناقشه اوکراین می‌داند را نمایان می‌کند. او این اقدام افراطی را با این استدلال توجیه می‌کند که استقرار نیروها توسط کشورهای اروپایی به منزله دخالت مستقیم در جنگ است و روسیه را ملزم به مقابله به مثل می‌کند.

مدودف در بیانیه خود تاکید می‌کند:‌ «اعزام نیرو به خاک اوکراین منجر به ورود مستقیم این کشورها به جنگ می شود و ما موظف به پاسخگویی به این امر هستیم.»

او در ادامه هشدار داد که «افسوس» انتقام کرملین تنها به خاک اوکراین محدود نخواهد شد. مدودف در این خصوص ضمن هشدار مستقیم به مقامات تصمیم‌گیر در ایالات متحده، ‌فرانسه و بریتانیا نوشت «کسانی که در ساختمان کنگره، در کاخ الیزه یا در ساختمان شماره ۱۰ لندن (ساختمان نخست‌وزیری بریتانیا) هستند نمی‌توانند در امان باشند.»

به گزارش خبرگزاری تاس، «پیر لوی» سفیر فرانسه در مسکو نیز به وزارت امور خارجه روسیه فراخوانده شده است. هنوز جزئیات بیشتری در این خصوص در دسترس نیست.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین پیش‌تر گفته بود که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه چرخه تنش‌افزایی جدیدی را آغاز کرده است و اظهارات وی در مورد احتمال اعزام نیرو به اوکراین را بسیار خطرناکی ارزیابی کرد.

سفیر بریتانیا در هنگام ورود به وزارت خارجه روسیه

ادبیات مدودف در تهدید علیه تصمیم‌گیران غربی

دمیتری مدودف که گاهی از او با نام «باز جنگی» روسیه نیز نام برده می‌شود در پیام خود نوشته است که «این یک تب بهاری نیست، بلکه محاسبات خجالت‌آور آن‌ها با هدف منافع سیاسی است. این نشان دهنده تنزل گسترده طبقه حاکم در غرب است.»

اظهارات مدودف به تنش‌های دوران جنگ سرد و تقابل تاریخی کندی و خروشچف نیز گریزی می‌زند. مدودف در پیام خود از ناکامی رهبران کنونی غربی در درک وخامت اوضاع ابراز تاسف می کند و آنها را به کوته فکری و بی مسئولیتی متهم می کند. «یک فاجعه جهانی خواهد رسید. به هر حال، کندی و خروشچف بیش از ۶۰ سال پیش توانستند این را درک کنند. اما احمق‌های خردسالی که امروز در غرب به قدرت رسیده اند، نمی‌خواهند آن را بفهمند.»

روسیه برای نمایش قاطعیت بیشتر روز دوشنبه ۶ مه، برنامه هایی را برای برگزاری رزمایش هایی با حضور نیروهای هسته ای غیر استراتژیک اعلام کرد. گزارش ها حاکی از آن است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، با اشاره به نیاز به افزایش آمادگی در واکنش به اظهارات غرب در مورد استقرار نیرو در اوکراین، به ستاد کل این کشور دستور داده است که برای این رزمایش ها آماده شوند.

مدودف در پیام خود نوشت: « امروز ستاد کل [روسیه] اعلام کرد که برای انجام رزمایش‌هایی برای رزمایشی با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای غیراستراتژیک آماده می‌شود.»

هشدارهای مقامات مسکو در مورد جنگ هسته‌ای، به‌ویژه تهدیدهای دمیتری مدودف، نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور پیشین روسیه که اکنون معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه است، عموماً در غرب به‌عنوان دلسرد کردن حمایت ناتو از اوکراین به‌جای تهدید جدی تلقی می‌شود.