تهدید وزارتخانه‌های علوم و آموزش و پرورش ایران: حجاب رعایت نکنید «خدمات» نمی‌دهیم

01

وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش ایران که مرجع اصلی تحصیلات اولیه و تکمیلی هستند امروز در اولین روز بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ در دو اطلاعیه جداگانه تهدید کردند که دانش‌آموزان و دانشجویان در صورت رعایت نکردن حجاب مورد نظر جمهوری اسلامی «خدمات» ارائه نخواهند کرد.

وزارت آموزش و پروش ایران گفته که این اطلاعیه حاوی «سیاست‌ها، راهبردها و اقدامات» خود را در «خصوص حجاب و عفاف» است.

در این اطلاعیه از «همه همکاران و فرهنگیان» این وزارتخانه خواسته شده در «رعایت پوشش مناسب اسلامی توسط همه همکاران فرهنگی در مدارس، مراکز رفاهی و فرهنگی، اردوگاه‌ها و فضاهای پرورشی، مراکز مشاوره و سایر اماکن عمومی آموزش و پرورش» بکوشند.

وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد به دانش‌آموزانی که «قوانین و مقررات پوششی در مدارس را رعایت ننمایند»، خدمات آموزشی ارائه نخواهد شد.

وزارت علوم هم پیش از این در اطلاعیه اعلام کرد که «از ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان بی‌حجاب معذور است».

این وزارتخانه هم این اطلاعیه‌ای را در خصوص «پوشش دانشجویان در فضاهای آموزشی» منتشر کرد.

در اطلاعیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نهادهای ذی‌ربط در دانشگاه، در صورت «تبرّج، رفتار مخالف شأن کلاس و دانشگاه و حاضر شدن دانشجو با پوشش نامناسب و نابسامانی‌های رفتاری» از جمله «کشف حجاب»، موظف به «اقدامات بازدارنده» شده‌اند.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ارائه خدمات آموزشی، رفاهی و غیره به معدود دانشجویانی که قوانین و مقررات دانشگاه‌ها در این خصوص را رعایت نکنند، معذور خواهند بود.»

وزارت علوم ایران

منبع تصویر، ISNA

توضیح تصویر، وزارت علوم ایران گفته است که در صورت «تبرّج، رفتار مخالف شأن کلاس و دانشگاه و حاضر شدن دانشجو با پوشش نامناسب و نابسامانی‌های رفتاری» از جمله «کشف حجاب»، موظف به «اقدامات بازدارنده» است

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز اطلاعیه مشابهی منتشر کرده است.

«نه به حجاب اجباری» یکی از مهمترین خواسته‌های جنبش زنان ایران است اما جمهوری اسلامی بر اجرای این قانون تبعیض‌آمیز و ناقض حقوق بشر اصرار دارد.

چند روز پیش هم وزارت کشور ایران، شش ماه بعد از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده ‌است که «درباره حجاب عقب نشینی نمی‌کنیم».

بیانیه وزارت کشور واکنش‌های مختلفی را برانگیخت و بسیاری در شبکه‌های اجتماعی به آن اعتراض کردند.

در این بیانیه که خبرگزاری‌های دولتی پنجشنبه شب(۱۰ فروردین) منتشر کردند، آمده است: «هیچ گونه عقب‌نشینی یا تساهل در اصول و احکام دینی و ارزش های سنتی صورت نگرفته و نخواهد گرفت و حجاب به عنوان یک ضرورت شرعی غیر قابل تردید همواره از اصول عملی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.»

وزارت کشور در بیانیه خود شعار «زن، زندگی، آزادی» را «عوام فریبانه» و «فتنه ترکیبی» توصیف کرد.

در بخشی از این بیانیه به نظر می‌رسد که وزارت کشور از زنانی که «ضعیف الحجاب» می خواند، تمجید می‌کند: «در حالی که برآورد غلط تبهکاران فرهنگی داخلی و خارجی بر رویگردانی بانوان محترم ایرانی از حجاب تمرکز یافته بود، «سیلی» افراد «ضعیف الحجاب» علاوه بر مهابت بانوان محجبه سبب استیلای یأس بر اردوگاه جنگ چند بعدی معاندان ایران اسلامی گردید.»

یک روز پس از این اطلاعیه، ویدیویی از برخورد یکی از طرفداران جمهوری اسلامی با دو خانم در یک مغازه لبنیاتی در مشهد منتشر شد، که واکنش‌های گسترده‌ای یافت.

در این ویدیو مردی وارد این مغازه لبنیات فروشی می‌شود و به نظر می‌رسد که پس از تذکر به دو زن مشتری که بدون حجاب هستند ناگهان یکی از سطل‌های ماست را برمی‌دارد و به طرف زنان حمله می‌کند.

در این هنگام فردی که پشت دخل مغازه ایستاده و یکی از مشتریان مرد به طرف مرد مهاجم می‌روند و او را از مغازه بیرون می‌اندازند.

آقای هاجرپور، مالک مغازه صبح روز شنبه ۱۲ فروردین به خبرگزاری رکنا گفت که ساعت ۱۱ شب جمعه ماموران با حکم قضایی مغازه او را پلمب کردند اما صبح شنبه اعلام شد که مغازه باید از پلمب خارج شود.

او گفت فیلم‌های دوربین‌های مدار بسته را بردند و قرار شده است که او امروز دوشنبه ۱۴ فروردین برای ارائه توضیحات به دادگاه مراجعه کند.

ویدیوهایی زیادی از برخورد نیروهای وابسته به حکومت در تعطیلات نوروزی ۱۴۰۲ در اماکن گردشگری و تفریحی با مردم و خصوصا زنانی که حاضر به پذیرش حجاب رسمی جمهوری اسلامی نبوده‌اند، منتشر شده است.