تهران و دمشق قراردادهای بلند‌مدت نفتی و تجاری امضا کردند

Screen Shot 2023-05-03 at 2.57.34 PM

روسای دولت سوریه و جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه، ۱۳ اردیبهشت (۳ مه)، در جریان سفر ابراهیم رئیسی به دمشق، مجموعه‌ای از موافقتنامه‌های بلند‌مدت در زمینه نفت و سایر بخش‌های تجاری و روابط اقتصادی دوجانبه را امضا کردند.

خبرگزاری ایرنا با انتشار گزارشی از جزئیات اسناد همکاری حکومت اسلامگرای ایران و سوریه برای تاسیس بانک و بیمه مشترک ایران و سوریه و اعزام سالیانه ۵۰ هزار زائر به دمشق خبر داد. ایرنا همچنین نوشت در این دیدار، برنامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلند‌مدت ایران و سوریه و  ۱۴ سند همکاری به امضای دو رئیس‌ دولت رسید.

مهرداد بذرباش، وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و سوریه، اعلام کرد امضای این ۱۵ سند، در نوع خود تاریخی و بی‌سابقه به‌شمار می‌رود. بذرپاش به ایرنا گفت: «در نشستی با حضور وزیر اقتصاد ایران، قرار است بانک و بیمه مشترک‌ برای فعالیت‌های اقتصادی دو کشور راه‌اندازی شود. با تاسیس بانک و بیمه مشترک، بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی انجام خواهد شد، اما تا زمان تاسیس بانک، قرار است یک بانک عامل از طرف ایران ‌و [و یک بانک عامل از طرف] سوریه، عملیات تبادل مالی آسان را به منظور تسهیل اقدامات مالی برای تجار فراهم‌ کنند.»

به گزارش خبرگزاری فارس، این اسناد در حوزه‌های همکاری‌های تجاری، نفت و انرژی، فنی-مهندسی، مسکن، حمل‌ونقل ریلی و هوایی، مناطق آزاد و بخش خصوصی، ارتباطات و فناوری، زلزله و امدادرسانی و تسهیل امور زیارتی به امضا رسید.

رسانه‌های دولتی سوریه نیز گزارش دادند رئیسی و اسد توافقنامه‌ها و یادداشت‌های تفاهمی مرتبط با چندین بخش اقتصاد، از جمله نفت، کشاورزی، راه‌آهن و مناطق آزاد تجاری، امضا کردند.

این نخستین سفر رئیس ‌دولت جمهوری اسلامی ایران به سوریه از زمان آغاز جنگ داخلی این کشور در سال ۲۰۱۱ است. ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه در راس یک هیات بزرگ اقتصادی و سیاسی وارد دمشق شد.  تهران از زمان قیام ۲۰۱۱ مردم سوریه علیه حکومت بشار اسد، رئیس ‌جمهوری سوریه، حامی اصلی اسد بوده و نقش مهمی در پیروزی‌های او در جنگ داخلی علیه مخالفانش بر عهده داشته است.

به گزارش اسوشیتدپرس، شرکت راه‌آهن دولتی جمهوری اسلامی ایران از مدت‌ها پیش خواهان گسترش شبکه ریلی خود از طریق عراق به سوریه بود تا با اتصال شبکه ریلی، خود را به بندر لاذقیه در ساحل دریای مدیترانه، تجارت دوجانبه را تقویت کند.

مخالفان سوری بشار اسد و منتقدان تهران، می‌گویند جمهوری اسلامی می‌کوشد از این طریق، نفوذ سیاسی خود را در سوریه تثبیت کند.

با این حال، این قراردادهای اقتصادی برای سوریه نیز که اقتصادش در دهه گذشته با تورم شدید، سقوط ارزش پول ملی و قطع گسترده برق به شدت ضربه خورده است، اهمیت دارد.

رئیسی پیش از سفر به دمشق، در مصاحبه‌ای با المیادین خواستار تلاش به‌منظور بازسازی سوریه و بازگشت آوارگان سوری به کشورشان شد.

رسانه‌های دولتی سوریه به نقل از رئیسی در دیدارش با اسد نوشتند: «دولت و مردم سوریه سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشتند. امروز می‌توانیم بگوییم  شما با وجود تهدید‌ها و تحریم‌ها، بر همه این مشکلات فائق آمدید و پیروز شدید.»

پس از توافق تهران و ریاض برای از سرگیری مناسبات دوجانبه دیپلماتیک، خروج سوریه از انزوا سرعت بیشتری گرفت و کشورهای عربی منطقه نیز در حال برقراری مناسبات تعلیق‌شده خود با دمشق‌اند.

در تازه‌ترین تحولات مرتبط با پایان دادن به انزوای دیپلماتیک سوریه، روز دوشنبه، اول مه (۱۱ اردیبهشت)، نشست مشترک وزیران خارجه سوریه، مصر، عراق، عربستان سعودی و اردن برای دستیابی به راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه، در امان، پایتخت اردن، برگزار شد. در این نشست مقام‌های دولتی سوریه متعهد شدند مجموعه اقدام‌ها و تدابیر مشخصی را برای پایان دادن به قاچاق مواد مخدر در مرزهای خود با عراق و اردن در دستورکار قرار دهند.

ایمن صفدی، وزیر خارجه اردن، پس از پایان این نشست گفت نشست مشترک با فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه، «شروع» است و ابراز امیدواری کرد این گفت‌وگوها تا پایان درگیری‌ها و خشونت‌ها در سوریه ادامه یابد.