توافق اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی بر سر ادامه «ارتباطات با هدف احیای برجام»

Screen Shot 2022-12-20 at 10.54.46 AM

رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه‌شنبه از توافق ضمنی با وزیر خارجه جمهوری اسلامی برای «حفظ ارتباطات دوجانبه با هدف احیای برجام» سخن گفت.

مسئول اسپانیایی سیاست خارجی اتحادیه اروپا که در چارچوب نشست منطقه‌ای «بغداد ۲» به اردن سفر کرده است، در حاشیه این نشست با امیر عبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد.

پس از این دیدار، بورل در توییتی با تاکید بر اینکه روابط ایران و اتحادیه اروپا در معرض «نابودی است»، اعلام کرد که دو طرف، ایران و اتحادیه اروپا، برای حفظ ارتباط برای احیای برجام به توافق رسیده‌اند. او در بخش دیگری از توییت خود، بر ضرورت «توقف فوری حمایت نظامی جمهوری اسلامی از ارتش روسیه و پایان سرکوب داخلی» در ایران نوشت.

امیر عبداللهیان، وزیر خارجه دولت ابراهیم رئیسی، هم در صفحه توییتر خود این خبر را تایید و اظهار امیدواری کرد که «طرف‌های مقابل با پرهیز از سیاسی‌کاری و اتخاذ رویکردی واقع‌بینانه تصمیمات لازم سیاسی برای اعلام توافق بگیرند».

در چارچوب این نشست، انریکه مورا، مسئول هماهنگی مذاکرات احیای برجام، و علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای از جمهوری اسلامی، هم مذاکراتی رودررو داشتند.

این دیدار در حالی صورت می‌گیرد که به نظر می‌رسید مذاکرات احیای برجام در هفته‌های اخیر به بن‌بست رسیده است. پیش از این دیدار، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در پاسخ به یک شهروند ایرانی مقیم آمریکا، شامگاه دوشنبه گفته بود: «ایالات متحده لزوما قصد ندارد از مذاکرات احیای برجام کنار برود، چرا که ترس و واهمه‌ زیادی از مجهز شدن ایران به تسلیحات هسته‌ای دارد.» سخنان بایدن به‌ نوعی نشان می‌دهد که جوزپ بورل پیشاپیش چراغ سبز را از ایالات متحده، یکی از امضاکنندگان برجام، برای ادامه مذاکرات گرفته است.