تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین‌ سالی که علی خامنه‌ای آن را سال «کنترل تورم و رشد تولید» نامید

001

تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین‌ سالی که علی خامنه‌ای آن را سال «کنترل تورم و رشد تولید» نامید، رکوردی تاریخی ثبت کرد و تا یک‌قدمی ۷۰ درصد پیش رفت.

گزارش‌های جدید آماری نشان می‌دهد حتی عددسازی‌های مرکز آمار هم به ابراهیم رئیسی و تیم اقتصادی‌اش که تک‌نرخی شدن تورم را وعده داده بودند، کمکی نکرد. مرکز آمار ایران تا بهمن‌ ۱۴۰۱ نرخ تورم ماهانه را بر اساس سال پایه ۱۳۹۵ اعلام می‌کرد اما در سال جدید، به کمک دولت ابراهیم رئیسی شتافت و سال پایه را به ۱۴۰۰ تغییر داد تا از طریق عددسازی، ترفندهای آماری و تغییر شاخص‌ها شیب صعودی نرخ تورم را که شتاب بی‌سابقه‌ای گرفته است، کاهشی نشان دهد. گزارش مرکز آمار ایران از نرخ تورم اسفند و فروردین‌ هم با تاخیری دو‌ماهه در اردیبهشت منتشر شد.

هنگام انتشار این گزارش، تحلیلگران اقتصادی عددسازی‌های مرکز آمار را افشا کردند اما اکنون گزارش جدید این مرکز نشان می‌دهد که حتی ترفندهای آماری هم بی‌فایده بوده‌اند زیرا این گزارش نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه فروردین‌ را ۵۵.۵ درصد نشان می‌دهد که بالاترین رقم در یک دهه اخیر است.

گزارش‌های دیگر نیز حاکی از رکورد بی‌سابقه نرخ تورم در ۵۰ سال اخیر است. وب‌سایت اقتصادی اکو ایران به‌تازگی در گزارشی، به نقل از منابعی در بانک مرکزی نوشت که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه فروردین‌ماه به رقم تاریخی ۶۸.۸ درصد رسیده است.

پس از انتشار این گزارش، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت با استناد به داده‌های آماری مرکز آمار ایران، براوردهای بانک مرکزی و سایت اکو ایران را تکذیب کرد اما گزارش‌ جدید بانک مرکزی از این حقیقت پرده برمی‌دارد که حتی نهادهای زیرمجموعه دولت نیز بیش از این نمی‌توانند با ترفندهای آماری و عددسازی به داد به ابراهیم رئیسی برسند.

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مجلس، روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، عددسازی‌های دولت در مرکز آمار ایران را تایید کرد و از سایر نهادها مانند مرکز پژوهش‌های مجلس و دیوان محاسبات خواست آن‌ها نرخ تورم را محاسبه و اعلام کنند.

نرخ تورم نقطه‌ای فروردین‌ماه در گزارش مرکز آمار ایران کمتر از عدد واقعی اعلام شده است؛ با این حال همین گزارش نشان می‌دهد نرخ موادغذایی در فروردین‌۱۴۰۲ نسبت به سال قبل، نزدیک به ۸۰ درصد بیشتر شده و تورم بر دهک‌های کم‌درآمد و روستاییان بیشتر از شهرنشینان بوده است. مسکن هم بیش از ۱۰۰ درصد، حمل‌ونقل، ۶۴ درصد، بهداشت و پوشاک نیز ۵۴ درصد گران‌تر شده‌اند.

بر مبنای این گزارش، نرخ تورم در تهران در یک سال منتهی به فروردین ۱۴۰۲ بیش از ۴۷ درصد و در استان یزد بالغ‌ بر ۷۱ درصد بالاتر رفت.

ثبت رکورد تاریخی نرخ تورم در حالی است که ابراهیم رئیسی تک‌نرخی شدن آن را وعده داده بود.

به‌رغم اینکه ایرانیان نتیجه بالا رفتن بی‌سابقه نرخ تورم را در گرانی‌های فزاینده و کاهش قدرت خرید خود به شکلی ملموس احساس می‌کنند، وعده‌ها و ادعاهای دولتی‌ها ادامه دارد. احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصاد و دارایی، در ادامه وعده‌های پیشین، روز سه‌شنبه ۲ خرداد، نیز از ابلاغ برنامه کوتاه‌مدت دولت برای «مهار تورم و رشد تولید» سخن گفت ولی درباره تورم ۷۰ درصدی فروردین‌ماه توضیحی نداد.

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی ایران، در توییتی خطاب به رئیسی نوشت: «آقای رئیس‌جمهوری! به استناد جدول منتشره از شاخص بهای بانک مرکزی، تورم فروردین‌ماه به ۶۹ درصد رسیده است، لطفا برای اطلاع مردم توضیح دهید با کدام اطلاعات و تحلیل در ایام انتخابات قاطعانه قول نصف و سپس تک‌رقمی کردن تورم را دادید؟ تا به‌ حال برای تحقق وعده خود چه اقدام‌هایی کرده‌اید؟»