تورم واقعی سبد معیشت کارگران «نزدیک به ۱۰۰ درصد» است

Screen Shot 2023-06-09 at 11.40.11 AM

در حالی که نهادهای مختلف حکومتی در ایران آمار و ارقام متفاوتی درباره نرخ تورم و میزان افزایش قیمت کالاهای اساسی ارائه می‌دهند،‌ یک عضو شورای عالی کار با انتقاد از دولت ابراهیم رئیسی گفته که «تورم ملموس» برای کارگران ایرانی و خانواده‌های آنها در بهار ۱۴۰۲ «بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد» است.

آیت اسدی، عضو کارگری شورای عالی کار، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا عملکرد دولت ابراهیم رئیسی در سه ماه اول امسال را «مصداق روشن خلف وعده» دانسته و اعداد تورمی در ایران را «به شدت عجیب و غریب» خوانده است.

او فاش کرده است وزیر اقتصاد و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران در نشست‌های شورای عالی کار قول داده بودند که «اجازه نمی‌دهیم تورم بالای ۲۰ درصد برود».

بیشتر در این باره:

تهدید اَبَرتورم برای اقتصاد ایران

این فعال کارگری همچنین خبر داده که وزیر کار در جلسه تعیین مزد کارگران وعده داده بود امسال ۱۱ قلم کالا «به قیمت شهریور ۱۴۰۰» به مردم عرضه شود.

با این حال، دولت در قالب طرح کالابرگ، فقط چند قلم کالای را برای «دهک‌های تحت پوشش نهادها» در نظر گرفته که قیمت آن از شهریور ۱۴۰۰ «بسیار بالاتر» است.

ایلنا با استناد به آمار بانک مرکزی ایران درباره تورم نقطه‌ای فروردین امسال که ۶۸.۷ درصد بود، آن را بیشترین رقم ثبت‌شده در ۳۲ سال اخیر خوانده و یادآوری کرده که دستمزد کارگران از ابتدای امسال فقط ۲۷ درصد افزایش یافته است.

مرکز آمار ایران روز چهارم خرداد افزایش قیمت اقلام خوراکی در اردیبهشت امسال نسبت به ماه مشابه پارسال را بیش از ۷۶ درصد اعلام کرد. اما آمار سایر نهادها افزایش بیشتری در قیمت‌ها نشان می‌دهند.

در حالی که مرکز آمار تورم اسفند سال گذشته را ۵۰ درصد اعلام کرده بود، داده‌های بانک مرکزی ایران، تورم اسفند پارسال را ۶۴ درصد نشان می‌داد که ۱۴ درصد بیشتر از رقمی است که مرکز آمار مدعی شده بود.

با در نظر گرفتن هر یک از این دو رقم، افزایش ۲۷ درصدی دستمزد کارگران بسیار کمتر از نرخ تورم است و از سوی دیگر، در محاسبات تورم در ایران تغییرات قیمت مسکن محاسبه نمی‌شود. این درحالی است که بر اساس آمارهای سال ۱۳۹۹ هزینه مسکن در سبد خانوارها در کل کشور ۴۳ درصد و در تهران ۵۰ درصد بوده است.

یک کارگر معدن در ایران

اعتراض‌ها به دستمزد مصوب دولت برای کارگران در سال جدید بالا گرفت

وزارت کار ایران در آستانه سال ۱۴۰۲ در حالی حاضر به افزایش بیشتر حقوق کارگران نشد که دی‌ماه پارسال در گزارش سالانهٔ «پایش خط فقر»، اعلام کرد تا سال ۱۴۰۰ یک‌سوم جمعیت کشور به زیر خط فقر مطلق کشیده شدند.

از سوی دیگر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی که روز هشتم خرداد منتشر شد، نشان داد اگرچه مرکز آمار و بانک مرکزی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در مرداد ماه گذشته را به ترتیب ۴۶ و ۵۱ درصد اعلام کردند اما نرخ تورم احساس‌شده توسط مردم ۸۶ درصد بوده است که دست‌کم ۴۰ درصد بیش از نرخ تورم اعلامی مرکز آمار ایران است.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی همچنین در گزارش دیگری اعلام کرد که در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰، حدود ۱۱ میلیون نفر به جمعیت فقیر ایران اضافه شده و از سال ۱۳۹۷ به بعد به بالای ۳۰ درصد رسیده است.

مقام‌های حکومتی هم اخیرا به وضعیت نامناسب زندگی در ایران اشاره کرده‌اند، از جمله علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، که اواخر اردیبهشت امسال گفت بر اساس برآوردهای صورت گرفته، ۱۹.۷ میلیون ایرانی از امکانات اولیه زندگی مانند مسکن، اشتغال، سلامت، خوراک و پوشاک محروم هستند.