توفان توییتری در حمایت از سامان یاسین؛ رپ‌خوان معترض با خطر اعدام روبرو است

00

نشریه «گاردین» در مقاله‌ای مفصل به بررسی وضعیت سامان یاسین، رپ‌خوان کرد ایرانی پرداخته است که اخیرا به صورت خشونت‌آمیزی توسط نیروهای امنیتی ایران در منزلش دستگیر شد. همزمان، کاربران ایرانی توفان توییتری را برای حمایت از سامان یاسین به راه انداخته‌اند.

او پس از اینکه به دلیل انتشار پیام‌هایی در حمایت از معترضان ضد حکومتی در شبکه‌های اجتماعی به «محاربه» متهم شد، با احتمال صدور حکم اعدام روبرو است.

سرنوشت سامان یاسین در روزهای آینده مانند بسیاری از جوانان معترض بازداشت‌ شده، توسط دادگاه مشخص خواهد شد. این در حالی است که سازمان‌های حقوق بشری هشدار می‌دهند که حکومت ایران ممکن است یک کارزار خونین انتقام‌جویی را در تلاش برای سرکوب اعتراضات سراسری ترتیب دهد.

بر اساس گزارش سازمان ملل، از هنگام آغاز اعتراضات بیش از هشت هفته پیش، پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، حدود ۱۴ هزارنفر از جمله کودکان توسط حکومت دستگیر شده‌اند.

به گفته جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در شش هفته گذشته هزاران مرد، زن، و کودک بازداشت شده‌اند که شامل مدافعان حقوق بشر، دانشجویان، وکلا، روزنامه‌نگاران، و کنشگران جامعه مدنی است.

مقامات ایرانی اوایل این هفته اعلام کردند که تعدادی از بازداشت شدگان در تهران و سایر شهرهای ایران را بصورت علنی محاکمه خواهند کرد و با توجه به طرح برخی اتهامات، این افراد با احتمال صدور احکام سنگینی مانند حبس ابد و اعدام مواجه هستند.

به گفته سازمان حقوق بشر «هه‌نگاو»، حکومت ایران ممکن است برای ترساندن معترضانی که همچنان در خیابان هستند، با زندانیان سرشناسی مانند سامان یاسین برخورد کند.

سامان یاسین
سامان یاسین

این هنرمند و رپ‌خوان نامدار یکی از منتقدین سرسخت حکومت ایران است. او بارها در شبکه‌های اجتماعی پیام‌هایی در حمایت از معترضان منتشر کرد، و چند ترانه اعتراضی خواند.

سما رستمی یکی از اعضای هه‌نگاو، با اشاره به اینکه حکومت ایران به راحتی مردم را می‌کشد و زندانیان را به اعدام محکوم می‌کند، تأکید می‌کند که جان سامان یاسین در خطر است.

سامان یاسین ۱۰ مهر بازداشت، و پس از چند روز به زندان اوین منتقل شد ولی در این مدت هیچ خبر مشخصی‌ از وضعیت او در دست نیست.

خبرگزاری قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز ۷ آبان از برگزاری جلسه دادگاه شماری از معترضان بازداشتی از جمله سامان یاسین خبر داد و اعلام کرد که این خواننده رپ به «محاربه» متهم شده است.

رسانه‌های حکومتی نیز تصاویری با پخش تصاویری از اعترافات اجباری سامان یاسین، اتهامات او را «محاربه» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» عنوان کردند.

سامان یاسین
سامان یاسین

به گفته شبکه حقوق بشر کردستان، این رپ‌خوان جوان «برای اعترافات اجباری تحت فشار و شکنجه‌های شدید جسمی و روحی قرار گرفته است.»

او از هنگام دستگیری تاکنون به وکیل انتخابی و دادرسی عادلانه دسترسی نداشته و ممنوع الملاقات است. پخش اعترافات اجباری، و اتهام محاربه، نگرانی‌ها درباره احتمال صدور حکم اعدام برای سامان یاسین را افزایش داده است.

در روزهای اخیر کارزاری را برای اطلاع‌رسانی درباره وضعیت این رپ‌خوان کرد آغاز شده است و کاربران ایرانی توفان توییتری را برای حمایت از سامان یاسین به راه انداخته اند.

در ساعت گذشته، انتشار تصاویر، ترانه‌ها، و موزیک ویديوهای این هنرمند همراه با هشتگ «سامان یاسین» بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به ویژه توئیتر داشته است.

توماج صالحی، و وحید موسوی از جمله خواننده‌های معترض دیگری هستند که توسط نیروهای امنیتی حکومت ایران بازداشت شده‌اند و با اتهامات مشابهی مواجه هستند.