تیراندازی به مردم معترض در سقز در پی تدفین مهسا امینی؛ «کندی شدید» اینترنت

Screen Shot 2022-09-17 at 12.47.29 PM

سایت‌های خبری که اخبار مناطق کردنشین را گزارش می‌کنند، این خبر را منتشر کرده‌اند و ویدئوهایی نیز توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که حکایت از جو امنیتی سنگین در سقز دارد و صدای شلیک گلوله در آن‌ها شنیده‌ می‌شود.

همچنین منابع خبری از کاهش شدید سرعت اینترنت در این شهر خبر داده‌اند.

در همین حال سایت «هه‌نگاو» از زخمی شدن دست‌کم ۱۳ نفر در پی شلیک نیروهای امنیتی خبر داده و حال یکی از مجروحان را وخیم اعلام کرده است.

این سایت ساعتی پیش گزارش داده بود که مردم معترض سقز پس از برگزاری مراسم خاکسپاری مهسا امینی به سمت ساختمان فرمانداری حرکت کرده‌اند.

در ویدئوهایی که از این تجمع منتشر شده، شنیده می‌شود که مردم سقز شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» سر داده‌اند.

به نظر می‌رسد در پی حرکت مردم معترض به سوی فرمانداری در سقز و سر دادن شعارهایی به‌ویژه در محکومیت رهبر جمهوری اسلامی نیروهای امنیتی به تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور متوسل شده‌اند.

از شامگاه پنج‌شنبه، گزارش‌های متعددی از جو امنیتی در شهر سقز و فشار بر خانواده مهسا امینی منتشر شده بود.

روز جمعه هه‌نگاو همچنین گزارش داد که تمام راه‌ها از شهرهای دیگر به سوی سقز توسط نیروهای حکومتی بسته شده است. به نوشته این وب‌سایت، حفظ امنیت شهر به شورای تامین سپرده شده است.

مخاطبان رادیوفردا در پیام‌هایی از حضور «پرتعداد» و چشمگیر نیروهای امنیتی و تلاش آنها برای ساکت کردن معترضان خبر داده‌اند.

در ویدئوهای منتشرشده دیگر، مردم معترض دیده می‌شوند که اقدام به پاره کردن بنری با عکس علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی می‌کنند.

مهسا امینی که همراه با خانواده‌‌اش برای دیدار با خویشاوندان از سقز به تهران سفر کرده بود، روز ۲۲ شهریور ساعاتی پس از بازداشت به دست ماموران گشت ارشاد به کما رفت و پس از سه روز در بیمارستان جان باخت.

انتشار خبر ابتدایی مرگ مغزی مهسا امینی و سپس درگذشت او در بیمارستان به واکنش‌های گسترده در خیابان‌ها و شبکه‌های اجتماعی دامن زده است.