جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر ممکن است یک روز زودتر آغاز شود

7

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه، ۱۰ اوت ۲۰۲۲، از قول یک منبع مطلع نوشت امکان دارد مسابقات جام جهانی فوتبال سال ۲۰۲۲ یک روز زودتر از موعد مقرر برگزار شود و فیفا در حال حاضر مشغول بررسی این امر است. به‌گزارش این خبرگزاری در صورت توافق فیفا با این پیشنهاد، نخستین دیدار مسابقات جام‌ جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در روز ۲۰ نوامبر و میان قطر، میزبان این دوره از مسابقات، و تیم ملی فوتبال اکوادور برگزار خواهد شد.

منبعِ خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت امکان دارد تا تصمیم نهایی در مورد تغییر زمان برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در طی روزهای آتی از سوی کمیته‌ای متشکل از رئیس فیفا، جانی اینفانتینو، و شش رئیس هیئت فوتبال قاره‌ای اعلام شود. این فرد همچنین اعلام کرد فکرِ برگزاری مسابقات فوتبال در ۲۹ روز از مدت‌ها قبل مورد اقبال مقام‌های قطر و دست‌اندرکاران برگزاری جام لیبرتادورس قرار گرفته بود.

بر اساس برنامه‌ریزی فعلی قرار است تا نخستین دیدار این دوره از مسابقات جام جهانی فوتبال با دیدار تیم‌های ملی فوتبال هلند و سنگال در روز ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ آغاز شود و شش ساعت پس از این مسابقه نیز دو تیم دیگر گروه A، یعنی قطر و اکوادور، به مصاف یکدیگر بروند؛ برنامه‌ای که حالا امکان تغییر آن وجود دارد.

مسابقات جام جهانی فوتبال سال ۲۰۲۲ نخستین دوره این مسابقات به‌حساب می‌آید که زمان برگزاری آن نه در فصل تابستانِ نیمکره شمالی بلکه در فصل پاییز برگزار خواهد شد؛ تمامی ۲۱ دوره قبلی این مسابقات در حد فاصل ماه‌های مه تا ژوییه برگزار شدند.

با این‌حال فیفا در سال ۲۰۱۵ تصمیم گرفت تا، به‌منظور اجتناب از گرمای شدید تابستان کشور قطر، بیست‌ودومین دوره این مسابقات را در ماه‌های نوامبر و دسامبر سال ۲۰۲۲ برگزار کند؛ تصمیمی که با مخالفت‌های جدی باشگاه‌های فوتبال مواجه بود چون مسابقات باشگاهی در فصل پاییز جریان دارد و برگزاری جام جهانی فوتبال در این فصل موجب تعطیلی مسابقات باشگاهی می‌شود.

تیم ملی فوتبال ایران نیز جزو تیم‌های شرکت‌کننده در بیست‌ودومین دوره مسابقات جام جهانی فوتبال است. ایران در گروه B این مسابقات حضور دارد و قرار است با تیم‌های ملی انگلستان، ولز و آمریکا دیدار کند. نخستین دیدار تیم ملی فوتبال ایران در روز ۳۰ آبان ۱۴۰۱ و در مقابل تیم ملی انگلستان برگزار خواهد شد.