جان کربی:‌ گزارش‌های همکاری ایران و روسیه نگران‌کننده است

9

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، دوشنبه، ۲۷ مارس (۷ فروردین)، گفت اگر گزارش‌های همکاری ایران و روسیه دقیق باشند، نگران‌کننده‌اند.

وال‌استریت ژورنال دوشنبه، ۲۷ مارس، با انتشار گزارشی مدعی شد که روسیه می‌خواهد در قبال پشتیبانی نظامی جمهوری اسلامی ایران از این کشور در جنگ اوکراین، سلاح‌های سایبری در اختیار تهران قرار دهد. به ‌گزارش این روزنامه آمریکایی، کمک‌های سایبری روسیه می‌تواند ظرفیت‌های حکومت ایران را در امر «نظارت دیجیتالی» ارتقا دهد. به ‌گزارش وال‌استریت ژورنال، ؛ این ظرفیت‌ها لایه جدیدی به همکاری‌های نظامی تهران و مسکو می‌افزاید.

جمهوری اسلامی ایران همچنین در قبال ارسال برخی ادوات نظامی به روسیه، از جمله پهپادهای انتحاری و موشک‌های کوتاه‌برد، از کرملین می‌خواهد که بالگردهای تهاجمی و جت‌های جنگنده در اختیار تهران قرار دهد و به حکومت ایران در برنامه موشکی‌اش کمک کند.

جان کربی همچنین در مورد برنامه‌های هسته‌ای روسیه گفت که ایالات متحده شاهد تغییر رویکرد بازدارندگی استراتژیک نبوده است، اما اوضاع را زیر نظر دارد.

ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، شنبه گذشته گفت که روسیه با بلاروس برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک این کشور توافق کرده است. پوتین تهدید کرد که در صورت گسترش بیشتر ناتو، مسکو تسلیحات نظامی خود را در مرزهای کشورهای عضو این پیمان نظامی مستقر خواهد کرد.

کربی همچنین گفت که در پی حمله به یک پایگاه آمریکایی در سوریه در ۲۳ مارس که به کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی و زخمی ‌شدن زخمی شدن پنج سرباز آمریکایی و یک فرد دیگر منجر شد، ایالات متحده در ارتباط با وضعیت منطقه هوشیار است و در ۳۶ ساعت گذشته شاهد هیچ حمله یا درگیری در سوریه نبوده است.

جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، یکشنبه، ۲۵ مارس، اعلام کرد که ارتش این کشور آماده انجام حمله‌های بیشتر علیه منافع سپاه پاسداران در سوریه است و جمهوری اسلامی ایران نیز در پاسخ، ضمن محکوم کردن حمله‌های آمریکا، آن را «اقدامی تجاوزکارانه و تروریستی» خواند.

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت که جو بایدن نگرانی‌های خود را در مورد وضعیت اسرائیل و در ارتباط با اصلاحات قضایی مستقیما با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در میان گذاشته است و با او «بسیار صریح» بوده است. او گفت که بایدن نگران وقوع جنگ داخلی در اسرائیل نیست.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، درباره به تعویق انداختن اصلاحات قوه قضائیه از طریق مذاکرات، با بن گویر، شریک ائتلافی خود، به توافق رسیده‌ است. مقام‌های اسرائیلی می‌گویند که نتانیاهو این روند را به تابستان موکول کرده است.