جاوید رحمان به یورونیوز: مقامات ایرانی از نیروی قهریه بیش از حد علیه معترضان استفاده‌ کرده‌اند

۴

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران در سازمان ملل در گفت‌وگو با یورونیوز گفت: «مقامات ایرانی از نیروی قهریه بیش از حد علیه معترضان استفاده‌ کرده‌اند.»

اعتراض‌های مردمی پس از مرگ مهسا امینی، دختر جوان سقزی که در بازداشت گشت ارشاد جان باخت همچنان در ایران ادامه دارد.

جاوید رحمان با اشاره به قانون حجاب اجباری در ایران گفت: «این قانون حقوق اساسی بشر و کرامت ذاتی زنان را نقض می‌کند.»

وی تاکید کرد که این قانون از خیلی سال پیش اجرایی می‌شود و زنان در ایران به خاطر این قانون متحمل رنج شده‌اند.

این مقام سازمان ملل تصریح کرد که وضعیت گشت‌های ارشاد در ایران بدتر شده‌ است و آن‌ها با خشونت قانون حجاب اجباری را اجرایی می‌کنند.

مهسا (ژینا) امینی عصر روز سه شنبه ۲۲ شهریور از سوی گشت ارشاد تهران بازداشت و به پلیس امنیت تهران منتقل شد. تصاویر دوربین مداربسته نشان داد که وی پس از گفتگو با یکی از نیروهای حاضر در سالن بازداشتگاه وزرا روی زمین می‌افتد. وی پس از سه روز بستری بودن در بیمارستان کسری تهران روز جمعه ۲۵ شهریور جان باخت. پیکر او در زادگاهش سقز با حضور شمار زیادی از مردم معترض و خشمگین به خاک سپرده شد. بیمارستان کسری علت مرگ مهسا امینی را سکته قلبی و مغزی اعلام کرد.

آقای رحمان درباره اعتراض‌های روزهای اخیر در ایران گفت: «مقامات ایرانی از نیروی قهریه بیش از حد علیه معترضان استفاده کرده‌اند، معترضانی که تنها خواستار به رسمیت شناختن حقوق خود هستند.»

طبق آخرین گزارش سازمان حقوق بشر ایران مستقر در اسلو، پایتخت نروژ تاکنون «دستکم ۵۰ نفر» در جریان اعتراض‌ها به جان باختن مهسا امینی در یک هفته اخیر کشته شده‌اند.