جمهوری اسلامی بعضی نهادها و اشخاص اروپایی و بریتانیایی را تحریم کرد

05

وزارت خارجه ایران در پاسخ به تحریم‌های اخیر غرب علیه این کشور به دلیل «نقض حقوق بشر» ۳۴ نهاد و مقام‌ اروپایی و بریتانیایی را به فهرست تحریمهای خود افزوده است.

وزارت خارجه ایران از این تحریمها بعنوان «عمل متقابل» یاد کرده و علت آن را «حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی، تحریک و تشویق به اقدامات تروریستی و خشونت علیه مردم ایران، دخالت در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران، ترویج خشونت و ناآرامی در ایران، نشر اکاذیب و ترویج اطلاعات غلط در مورد ایران و نیز مشارکت در تشدید تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران» اعلام کرده است.

رادیو «جی» فرانسه، گروه دوستان اسرائیل در پارلمان اروپا، شهردار پاریس، یکی از نمایندگان آلمان در پارلمان اروپا، رئیس پلیس دورتموند آلمان و مدیر و سردبیر «شارلی ابدو» در میان تحریم شدگان هستند.

نمایندگان چندین کشور عضو اتحادیه اروپا در پارلمان اروپا از جمله اتریش، هلند و ایتالیا هم در این فهرست قرار گرفته‌اند.

دادستان و معاون دادستان کل بریتانیا بهمراه رئیس ستاد کل ارتش و مدیر کل زندانهای بریتانیا هم در فهرست تحریم‌های اعلام شده قرار دارند.

وزارت خارجه ایران این افراد را شامل ممنوعیت صدور ویزا و عدم امکان ورود به قلمروی ایران و همچنین «مسدود شدن حساب های بانکی در نظام مالی و بانکی و توقیف اموال و دارایی در قلمرو تحت صلاحیت» این کشور کرده است.

اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد که با تصویب چهارمین بسته تحریمی علیه ایران از زمان آغاز اعتراض‌ها، ۱۹ مقام جمهوری اسلامی فرد و ۱۷ نهاد حکومت ایران را به اتهام نقض حقوق بشر تحریم کرده است.

بریتانیا نیز در همین روز اعلام کرد که پنج فرد نظامی و امنیتی و دو نهاد بنیاد تعاون بسیج و نیروی مقاومت بسیج را با اتهاماتی مشابه تحریم کرده است.

همزمان در اتحادیه اروپا و بریتانیا، تلاش‌های جداگانه‌ای برای اضافه کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی در جریان است.