جمهوری اسلامی خواستار اخراج آمریکا از جام جهانی فوتبال قطر شد

۱۱

پس از اینکه فدراسیون فوتبال ایالات متحده آمریکا به نشانه حمایت از معترضان ایرانی، پرچم ایران را در شبکه‌های اجتماعی بدون آرم میانی منتشر کرد، رسانه دولتی جمهوری اسلامی ایران خواستار اخراج تیم فوتبال آمریکا از جام جهانی قطر شد.

خبرگزاری «سی‌‌‌ان‌ان» گزارش داده است که رسانه دولتی جمهوری اسلامی ایران، هم خواستار اخراج تیم فوتبال ایالات متحده از بازی‌های جام جهانی قطر، وهم محرومیت این تیم از ۱۰ بازی آینده، به دلیل تحریف تصویر پرچم رسمی ایران شد.

خبرگزاری تسنیم، رسانه نزدیک به سپاه پاسداران، نیز روز یکشنبه، ۲۷ نوامبر (۶ آذر)، با انتشار توییتی، خواستار اخراج تیم فوتبال ایالات متحده از بازی‌های جام جهانی قطر شد.

فدراسیون فوتبال ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه، ۲۷ نوامبر، مدت کوتاهی پرچم ایران را بدون نشان جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی به نمایش گذاشت و گفت که این اقدام را در حمایت از معترضان ایرانی در آستانه بازی دو کشور در روز سه‌شنبه در جام جهانی قطر، انجام داده است.

حساب کاربری تیم مردان آمریکا در توییتر، بنری را با مشخصات بازی‌های این تیم در مرحله گروهی به نمایش گذاشت که در آن، پرچم ایران تنها با رنگ‌های سبز، سفید و قرمز به نمایش گذاشته شده بود. این فدراسیون اقدام مشابهی نیز در حساب‌های فیس‌بوک و اینستاگرام خود انجام داد. اما بعدازظهر یکشنبه، این فدراسیون پرچم رسمی جمهوری اسلامی ایران را جایگزین پرچم بدون آرم کرد.

فدراسیون فوتبال ایالات متحده گفت: «می‌خواستیم با گرافیک خود، به مدت ۲۴ ساعت حمایت خود را از زنان ایران نشان دهیم.»

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا به سی‌‌ان‌‌ان گفت که با تصمیم این نهاد ورزشی مبنی بر تغییر پرچم ایران در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی‌اش، هیچ‌گونه هماهنگی نداشته است.

او همچنین گفت که «مشتاقانه، یک بازی صلح‌آمیز و رقابتی را در زمین فوتبال‌ انتظار می‌کشیم»، و افزود:‌«ایالات متحده به یافتن راه‌هایی برای حمایت از مردم ایران در مواجهه با خشونت‌های دولتی علیه زنان و سرکوب وحشیانه اعتراضات مسالمت‌امیز، ادامه می‌دهد.»

با این حال، خبرگزاری ایسنا خبرداده است که در پی تغییر پرچم جمهوری اسلامی ایران و پس از آن، بیانیه فدراسیون فوتبال آمریکا درباره دلیل حذف کلمه «الله» در پرچم، فدراسیون فوتبال ایران با ارسال نامه‌ای رسمی به فیفا، از فدراسیون فوتبال آمریکا شکایت کرد و خواستار رسیدگی جدی فدراسیون جهانی فوتبال به این تخلف فدراسیون فوتبال آمریکا شد.

به گزارش سی‌ان‌ان، فیفا به درخواست اظهار‌نظر درباره این موضوع پاسخ نداده است.

ایران و آمریکا روز سه‌شنبه، ۲۹ نوامبر، در دیدار حساس گروه «ب» به مصاف هم می‌روند. ایران بازی در برابر تیم فوتبال ولز را برده است و با یک برد دیگر، راهش برای صعود به مرحله حذفی باز می‌شود. از سوی دیگر، تیم فوتبال آمریکا نیز نیازمند این برد است تا بتواند به مرحله حذفی راه یابد.