جو بایدن دیدگاه ترامپ را تهدیدی علیه دموکراسی توصیف کرد

2

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفته که حامیان این شعار دونالد ترامپ که «عظمت را به آمریکا بازگردانیم» تهدیدی برای دموکراسی هستند.

بایدن در یک سخنرانی که  همزمان با ساعات پربیننده شبکه‌های تلویزیونی در پنسیلوانیا ایراد کرد گفت: «نیروهای ماگا مصمم هستند این کشور را به عقب برگردانند». ماگا مخفف حروف اول شعار دونالد ترامپ است.

در واکنش به اظهارات جو بایدن در مورد حزب جمهوریخواه، کوین مک‌کارتی، از اعضای ارشد این حزب گفت که جو بایدن «روح آمریکا را به شدت زخمی کرده است».

دو ماه مانده به انتخابات میان‌دوره‌ای برای انتخاب اعضای مجلس نمایندگان و شماری از اعضای مجلس سنای کنگره آمریکا، جدال لفظی و حملات متقابل در سخنرانی‌های حزبی شدت گرفته است. نتیجه این انتخابات موازنه سیاسی بین رئیس جمهور دموکرات و کنگره را که آن هم در حال حاضر در اختیار دموکرات‌هاست تعیین خواهد کرد.

رئیس جمهور دموکرات سخنرانی شب پنجشنبه را در سالن استقلال در فیلادلفیا ایراد کرد، یعنی جایی که اعلامیه استقلال ایالات متحده در آن امضا شد. مضمون سخنرانی بازگشت به شعار بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ بود، یعنی شعار «روح آمریکا».

جو بایدن گفت که تمام ۷۴ میلیون آمریکایی را که دو سال پیش به آقای ترامپ رای دادند، محکوم نمی‌کند زیرا به نظر او «همه جمهوریخواهان، حتی اکثرجمهوریخواهان، طرفدار ماگا نیستند».

آقای بایدن ادامه داد: «اما شکی نیست که حزب جمهوریخواه امروز تحت سلطه، هدایت و ارعاب دونالد ترامپ و جمهوریخواهان طرفدار ماگا قرار دارد و این تهدیدی برای این کشور است».

رئیس‌جمهور آمریکا گفت که از نظر حامیان ترامپ، «اوباشی» که سال گذشته به ساختمان کنگره آمریکا یورش بردند، میهن‌پرست محسوب می‌شوند و نه شورشی.

او ادامه داد: «برای مدتی طولانی، ما به خود می‌گفتیم که دموکراسی آمریکایی تضمین شده است، اما اینطور نیست. ما باید از آن محافظت کنیم. از آن دفاع کنیم. تک تک ما باید این کار را بکنیم».

به گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی که در محل حضور داشت، در طول سخنرانی، صدای اعتراض و بوق به منظور اختلال در سخنرانی شنیده می‌شد. آقای بایدن دو بار به اخلالگران اشاره کرد و گفت: “آنها هم حق دارند اینطور جسورانه رفتار کنند چون اینجا دموکراسی وجود دارد”.

جو بایدن در مبارزه انتخاباتی با تعهد به بازگرداندن وحدت بین تمامی مردم روی کار آمد اما اخیرا به لفاظی علیه حامیان دونالد ترامپ شدت بخشیده است.

هفته گذشته آقای بایدن گرایش کسانی را که جمهوریخواهان «تندرو» می‌خواند با «نیمه فاشیسم» یکسان دانست.

جمهوریخواهان خواستار عذرخواهی بایدن شدند

اندکی قبل از سخنرانی جو بایدن، آقای مک‌کارتی، یکی از نمایندگان ایالت کالیفرنیا و رهبر اقلیت جمهوریخواه در مجلس نمایندگان کنگره ایالات متحده، در شهر اسکرانتون، پنسیلوانیا، که زادگاه جو بایدن است سخنرانی کرد.

این نماینده کنگره گفت که رئیس جمهور «مسیر اختلاف‌افکنی، تحقیر و توهین به هموطنان آمریکایی خود را انتخاب کرده است».

او گفت: «دلیل این رویکرد چیست؟ فقط به این دلیل که آنها با سیاست‌های او مخالف هستند» و افزود: «به چنین روشی رهبری نمی‌گویند.»

کوین مک‌کارتی  از آقای بایدن خواست «به خاطر تهمت‌زدن به ده‌ها میلیون آمریکایی به عنوان فاشیست از آنان عذرخواهی کند».

این عضو ارشد حزب جمهوریخواه گفت که دوره ریاست جمهوری بایدن آمریکا را با تورم فزاینده، مرزهای بی در و پیکر، تعطیلی مدارس به خاطر کرونا که به آموزش کودکان لطمه زد، خروج “فاجعه‌بار» از افغانستان و مرگبارترین موج جرم و جنایات در سطح ملی در دو دهه اخیر، مواجه کرده است.

او افزود: «در دو سال گذشته، جو بایدن به روح آمریکا،  به مردم آن، قوانین آن  و به مقدس‌ترین ارزش‌های آن حمله کرده است؛ او به دموکراسی ما حمله کرده، به روح آمریکا به‌شدت زخم زده، روحیه آمریکاییان را تضعیف کرده و به اعتماد آمریکاییان خیانت ورزیده است».

مک کارتی

منبع تصویر، EPA

توضیح تصویر، مک‌کارتی خواستار عذرخواهی بایدن از جمهوریخواهان شد
oz

تجزیه و تحلیل: آنتونی زورکر – گزارشگر بی‌بی‌سی در آمریکای شمالی

برای اولین بار در نزدیک به یک سال گذشته، به نظر می‌رسد که موقعیت رئیس جمهور در افکار عمومی در حال بهبود است و محبوبیت او در میان مردم از وضعیت افتضاح به وضعیت بد ارتقا یافته است.

علاوه بر این، به نظر نمی‌رسد که دست و پا زدن‌های آقای بایدن به زهر کشنده دموکرات‌ها در پای صندوق رای تبدیل شده باشد. در ماه‌های اخیر، دموکرات‌ها بارها در رقابت‌های رودررو با جمهوریخواهان بهتر از حد انتظار عمل کرده‌اند.

آقای بایدن به دلیل ابتلای اخیرش به کرونا و محدودیت‌های ذاتی اختیارات ریاست‌جمهوری، صرفا تماشاگر این تغییر در سرنوشتش بوده و نقشی در آن نداشته اما واقعیت این است که هیچ سیاستمداری از اینکه خودش را عامل بهبود اوضاع قلمداد کند رویگردان نیست.

جو بایدن در سخنرانی روز پنجشنبه به همان اندازه  که می‌خواسته بر تهدید علیه دموکراسی تاکید و چارچوب مبارزه در انتخابات میاندوره‌ای را مشخص کند، در نظر داشته که در صورت ادامه روند بهبود وضعیت حزب بتواند اعتبار آن را به خودش نسبت دهد.

البته اگر دوباره اوضاع بد شود هم خودش مقصر شناخته خواهد شد.

sss