حدود ۷۰ نیروی امنیتی در اعتراضات استان گلستان «مجروح شدند»وریا غفوری آزاد شد

Screen Shot 2022-11-26 at 12.03.48 PM

حسین رونقی، فعال مدنی، به قید وثیقه آزاد شد

خانواده حسین رونقی، فعال مدنی، شامگاه شنبه پجم آذر ماه از آزادی او به قید وثیقه خبر دادند.

حسن رونقی، برادر او در شبکه اجتماعی توییتر نوشت، «حسین امشب با قرار وثیقه آزاد شد تا تحت درمان قرار گیرد».

آقای رونقی به میزان وثیقه اخذشده برای آزادی برادر خود اشاره‌ای نکرده و مشخص نیست شرایط جسمانی او چگونه است.

آقای رونقی که در روزهای آغازین اعتراضات سراسری در ایران بازداشت شد، در اعتراض به شرایط خود در زندان دست به اعتصاب غذای تَر زده بود.

این مدت گزارش‌هایی مبنی بر وخامت اوضاع جسمانی وی به دلیل اعتصاب غذا منتشر شد که همین امر مسئولان زندان اوین تهران را واداشت تا با انتقال موقت او به بهداری زندان و بیمارستان‌های خارج از زندان موافقت کنند.

وریا غفوری، بازیکن تیم فوتبال فولاد خوزستان، شامگاه شنبه پنجم آذر پس از دو روز بازداشت آزاد شد.

حساب کاربری روزنامه شرق، چاپ تهران، خبر آزادی آقای غفوری را در توییتر منتشر کرد، اما این رسانه توضیحی درباره چگونگی آزادی او نداده است.

وریا غفوری که با حضور در خانه فرشته احمدی، یکی از کشته‌شدگان اعتراضات اخیر ایران، و همچنین انتشار توییت‌هایی از معترضان در ایران حمایت کرده است روز پنج‌شنبه، یک روز مانده به بازی تیم ملی فوتبال ایران با ولز در رقابت‌های جام جهنی قطر بازداشت شد.

یکی از اتهامات این بازیکن «توهین و تخریب تیم ملی» عنوان شده در حالی که شماری از حقوق‌دانان چنین اتهامی را غیرقانونی توصیف کرده و گفته‌اند که قانون‌گذار چنین جرمی را تعریف نکرده است.

گزارش‌ها حاکی است که پرویز برومند، دروازه‌بان سابق تیم فوتبال استقلال تهران، نیز در جریان اعتراضات کنونی بازداشت شده است. قبل از او حسین ماهینی، بازیکن سابق پرسپولیس تهران، بازداشت شده بود که آزاد شد.

حدود ۷۰ نیروی امنیتی در اعتراضات استان گلستان «مجروح شدند»

استاندار گلستان می‌گوید که از آغاز دور تازه اعتراضات سراسری، نزدیک‌به ۷۰ نفر از نیروهای نظامی، انتظامی، بسیجی و امنیتی این استان مجروح شده‌اند.

علی محمد زنگانه روز شنبه مدعی شد که این نیروها با «صبر و گذشت» و «دست خالی مسائل را مدیریت کردند».

این ادعا در شرایطی مطرح می‌شود که بنابر گزارش روز دوم آذر روزنامه اعتماد، گلستان به‌همراه کرمان، اصفهان و خوزستان جزو چهار استانی دسته‌بندی می‌شود که شدت اعتراضات نسبت به جمعیت‌شان کمتر بوده است.

به‌علاوه، این نخستین‌بار نیست که طی روزهای اخیر، مسئولان حکومت ادعا کرده‌اند جمهوری اسلامی هنوز تمام توان خود را برای برخورد با اعتراضات سراسری به کار نگرفته و «خویشتن‌داری» به‌خرج است.

این در حالی است که پایگاه خبری هرانا، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان اعتراضات سراسری ایران تا روز چهارم آذر به دست‌کم ۴۴۸ تن افزایش یافته است. سازمان حقوق بشر ایران نیز روز یکم آذر گزارش داد تعداد کشته‌شدگان اعتراضات جاری پس از ۱۰ هفته به «دست‌کم ۴۱۶ تن، از جمله ۵۱ کودک» رسیده است.

گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری نیز حاکی است که نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی برای سرکوب معترضان به‌ویژه در سیستان‌وبلوچستان و برخی مناطق کردنشین از گلوله جنگی استفاده کرده‌اند.

جدایی اکرم خدابنده‌لو از تیم ملی تکواندو زنان ایران

اکرم خدابنده‌لو، کاپیتان تیم ملی تکواندو زنان ایران، پس از ۱۲ سال از تیم ملی خداحافظی کرد. او در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت که «این کار را به حرمت قلب‌های غمگین مردم انجام می‌دهد».