حذف ایران از حمل‌و‌نقل بین‌المللی جاده‌ای

1

رئیس «کمیسیون حمل‌و‌نقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی» اعلام کرد که ایران در حال حذف شدن از حمل‌و‌نقل بین‌المللی جاده‌ای است. تجارت‌نیوز در گزارشی اعلام کرده است که تعلیق شدن ایران از بیمه سبز برای ناوگان جاده‌ای و خودداری کشورهای اروپایی از صدور ویزا برای رانندگان ایرانی، دو مشکل اساسی این روزها در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای ایران است.

بر اساس این گزارش، شورای بیمه سبز کمیسیون اقتصادی سازمان ملل به دلیل تبعات ناشی از تحریم [ایران] درباره دریافت و پرداخت خسارات کامیون‌های تحت پوشش بیمه سبز جهانی از طریق شبکه‌های بانکی، و نیز مقررات بازدارنده اتحادیه اروپا و مشکلات ارتباطی با بیمه مرکزی ایران، از ابتدای ۲۰۲۴ امکان استفاده از بیمه سبز را برای بیمه مرکزی ایران تعلیق کرده است.

بر این مبنا، سرنوشت ۶۵ هزار ناوگان ایران که وابسته به بیمه سبز است، به خطر افتاده است. با این شرایط، تنها راه رانندگان برای ادامه فعالیت، این است که بیمه را از دیگر کشورهای عضو خریداری کنند و این اقدام، هزینه‌های حمل‌ونقل را تا چهار برابر افزایش خواهد داد. در نتیجه، هزینه‌های صادرات و واردات عملا غیرمنطقی و تا حدودی ضررآور خواهد شد.

در نشست «کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک» اتاق ایران در اواخر دی ماه سال جاری، دولت ابراهیم رئیسی مقصر شماره یک این محدودیت جدید برای حمل‌ونقل جاده‌ای معرفی شد. به گفته اعضای این کمیسیون، دولت نباید در بیمه سبز دخالت می‌کرد.

بر اساس گزارش‌ها، شورای بیمه سبز کمیسیون اقتصادی سازمان ملل با ارسال نامه‌ای، اعلام کرده است که موضوع تحریم‌ها و ناممکن بودن پرداخت حق‌عضویت ایران و پاسخگو نبودن واحد مرتبط با این کمیسیون بین‌المللی، دلیل تعلیق ایران است.

رضا میرهادی، مشاور کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق ایران، بیمه مرکزی را از مقصران این موضوع معرفی کرد و در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد گفت: «تحریم بهانه است. سال‌ها بیمه مرکزی فرصت داشت که خود را با کنوانسیون‌‌‌‌‌‌‌ها منطبق کند. ولی اینکه چرا چنین نکرده، باید گفت که تحریم را بهانه کرده‌ است. همه‌‌‌‌‌‌‌چیز ر ا به‌‌‌‌‌‌‌حساب تحریم نگذارید. خیلی از مشکل‌ها در حوزه ویزا به دلیل نبود روابط درست با کشورها است و نه تحریم‌ها.»

رضا رستمی، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران، نیز در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز می‌گوید که در حال حاضر فقط کشور ایتالیا، و فقط هفته‌ای ۲۰ ویزا، به رانندگان ایرانی ویزای عبور می‌دهد.

رستمی نیز در این زمینه انگشت اتهام را به سمت دولت و وزارت خارجه می‌گیرد و می‌گوید: «وزارت امور خارجه باید پیگیر این موضوع باشد و با کشورهای اروپایی نظیر آلمان، اسپانیا و غیره ارتباط برقرار کند تا ویزای رانندگان صادر شود. در حال حاضر فقط ایتالیا، آن هم به تعداد محدود، ویزا برای رانندگان ایرانی صادر می‌کند.»

رستمی همچنین تاکید کرد که با این شرایط، راننده‌های ترکیه جای رانندگان ایرانی را در کشورهای اروپایی می‌گیرند. او در ادامه گفت: «تعلیق عضویت ایران در سیستم بیمه سبز نیز باعث شده کامیون‌ها مجبور شوند از طریق کشور دیگری بیمه صادر کنند که هزینه آن بالا است‌. بر این اساس، باز هم احتمال افزایش قیمت بیمه که قبلا۴۰۰ یورو بود و اکنون به ۱۱۰۰ یورو رسیده، وجود دارد. این افزایش هزینه به افزایش کرایه منجر، و باعث می‌شود راننده‌های ترک در قیمت‌های رقابتی از ایران پیشی بگیرند.»

با تحریم‌های غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، کسب‌وکارهای مختلف در کشور دچار مشکلات متعدد شده‌اند. نظام جمهوری اسلامی با سیاست‌های تنش‌آور خارجی، باعث شده است که هزینه اقداماتش زندگی بسیاری از شهروندان را مختل کند. در حال حاضر، حمایت تسلیحاتی از روسیه در جنگ با اوکراین، حمایت از حماس در جنگ با اسرائیل، حمایت از شورشیان حوثی و تاثیر آن بر تداوم بی‌ثباتی دریای سرخ، حمایت از گروه‌های نیابتی نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کشورهای یمن، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین، جزو اولویت‌های تهران است و این امر، تاثیر مستقیمی بر اقتصاد کشور و معیشت شهروندان ایران گذاشته است.

افزون بر این، به گفته فعالان عرصه حمل‌و‌نقل، تحریم‌ها به صورت مستقیم در تعلیق ایران از صدور بیمه سبز برای ناوگان جاده‌ای موثر نبوده و اقدامات دولت و بی‌توجهی به مشکلات، عامل اصلی این معضل است. خودداری دولت از پیگیری امور مربوط به صدور بیمه سبز و تطبیق قوانین بر اساس اصول بین‌المللی با بهانه تحریم‌ها از یک سو، و ضعف مسئولان وزارت خارجه و بیمه مرکزی در مذاکرات مربوطه از سوی دیگر، باعث شده است که سرنوشت ۶۵ هزار ناوگان ایران و کسب‌و‌کارهای مرتبط تحت‌الشعاع قرار گیرد. چنانچه دولت و اتاق بازرگانی نتوانند برای حل این موضوع چاره‌ای بیندیشند، بهانه‌ای دیگر برای افزایش قیمت‌ها و تورم در سال آینده ایجاد خواهد شد.