حسن روحانی: اگر اوباما جای ترامپ بود، در نیویورک با او دیدار می‌کردم

Screen Shot 2022-09-04 at 10.15.11 PM

رئیس‌جمهوری سابق ایران در مصاحبه‌ای گفته است که اگر جای دونالد ترامپ، باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا بود، در سفر مهرماه ۱۳۹۸ به نیویورک با او دیدار می‌کرد.

حسن روحانی این اظهارات را که روز یکشنبه ۱۳ شهریور در سایت «جماران» بازتاب یافت، در مصاحبه‌ای بیان کرده که اخیرا در کتاب «بدون دود و آتش و خون» چاپ شده است.

او در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: «وقتی اعلام کردیم که من به نیویورک می‌روم، اعضای پنج به‌علاوه یک هم آمدند. مرکل که کمتر به نیویورک سفر می‌کرد، آمد. جانسون در حالی که وسط درگیری‌های داخلی سیاسی بود، سریعا به نیویورک آمد و وزرای خارجی چین و روسیه هم در نیویورک حاضر بودند. اینجا واسطه‌گری رخ می‌داد که موضوع میان ایران و آمریکا حل شود».

رئیس‌جمهوری سابق ایران می‌افزاید: «همه چیز آماده مذاکرات مستقیم بود: طرف آمریکایی هم خیلی ابراز می‌کرد که ترامپ بی‌صبرانه علاقه‌مند به دیدار است. اما احساس کردم که یک‌جای کار به شدت لنگ می‌زند».

به گفته آقای روحانی، «ترامپ تاکید داشت که اول باید خبر دیدار را اعلام کنیم و بعد دیدار انجام شود. برای من روشن بود که ترامپ بازیگر است… نگران بودم که خبر دیدار را منتشر کند و بعد بازی را بهم بزند. ما می‌گفتیم که اول دیدار انجام شود و بعد خبرش منتشر شود … در نهایت به این جمع‌ّبندی رسیدیم که با ترامپ امکان گفت‌وگوی برابر و صادقانه وجود ندارد».