حسن روحانی: راه حل اصلی مشکلات کشور برگزاری همه‌پرسی است

3

حسن روحانی، رئیس‌ جمهوری پیشین ایران راه حل اصلی مشکلات موجود کشور را «اجرای اصل ۵۹ قانون اساسی» جمهوری اسلامی ایران می‌داند و می‌گوید با برگزاری همه‌پرسی و مراجعه به آرای عمومی می‌توان وضعیت موجود را متحول کرد. او افزود در همه‌پرسی می‌توان سه مساله سیاست خارجی، سیاست داخلی و اقتصاد را با مردم در میان نهاد. حسن روحانی در ادامه برگزاری انتخابات آزاد را شرط بقای جمهوریت نظام خواند و گفت «حفظ اسلامیت هم منوط به اخلاق است».

حسن روحانی در دیدار نوروزی با مدیران ارشد دولت خود، با ناخرسندی از رخدادهای سال گذشته، سال ۱۴۰۲ را سال «امتحان نظام در انتخابات اسفند ماه» توصیف کرد و گفت: «چشم دنیا به انتخابات اسفندماه است تا ببینند و ببینیم رقابتی سلام و آزاد برگزار خواهد شد یا نه».

این درحالی‌است که علی خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی در پیام نوروزی خود سال جدید را سال«مهار تورم، رشد تولید» نام‌گذاری کرده است.

 

رئیس‌‌جمهوری پیشین ایران ادعای بی‌ارتباط بودن سیاست خارجی با اقتصاد و معیشت مردم را «بی‌اساس» دانست و در تایید آن گفت: «دیدید که تا اسم عباس عراقچی که آمد از قیمت دلار دو هزار تومان کم شد».

حسن روحانی با اشاره به شعار سال جدید یعنی «مهار تورم و رشد تولید»، تحقق آن را منوط به تحول در سیاست خارجی و داخلی دانست و گفت: این امر «شدنی است کما این که دو بار در تاریخ جمهوری اسلامی تجربه شده و مردم ثمرات آن را چشیده‌اند». منظور او آنطور که خود گفته، سال‌های ۸۲ تا ۸۴ در دولت خاتمی و دوره آغاز برجام در ۹۴ تا ۹۷ و پیش از خروج ترامپ از برجام است. حسن روحانی با نگاهی مثبت به کارنامه ریاست‌جمهوری خود، افزود «در سال ۹۵ رشد اقتصادی به حدی رسید که از آن به عنوان بالاترین رشد اقتصادی در جهان یاد شد».

رئیس‌‌جمهوری پیشین ایران همچنین با انتقاد سیاست یک بام و دو هوای جمهوری اسلامی در موضوع «نظارت» گفت: «نمی‌شود که عددِ تفسیر از یک کلمۀ واحد در یک جا ۱۰۰ باشد، و به صدا و سیما که برسد بشود صفر. در حالی که در قانون اساسی هم از نظارت بر انتخابات سخن به میان آمده و هم بر صدا و سیما». او با انتقاد از فضای حاکم بر رسانه‌ها گفت شرایط طوری است که «اگر روزنامه‌ای هر روز توهین نکند و تهمت وارد نسازد، شب سر بر بالین نمی‌گذارد».