حضور وزیر دفاع روسیه در شرق اوکراین؛ فن‌ درلاین: روسیه باید تاوان جنایات خود را بپردازد

0

همزمان با تنگ‌تر شدن حلقه محاصره باهموت، شهری در شرق اوکراین که نظامیان روس از چند ماه گذشته در پی تصرف آن هستند وزیر دفاع روسیه از یک پست فرماندهی در این بخش از مناطق نبرد میان بازدید کرد.

وزارت دفاع روسیه بدون اعلام زمان و مکان دقیق این بازدید یادآور شد که سرگئی شویگو، وزیر دفاع این کشور یک مقر فرماندهی نظامیان روس را در جبهه شرقی و در مسیر جنوب دونتسک مورد بازدید قرار داد.

این بازدید که تصاویر ویدیویی آن نیز توسط وزارت دفاع روسیه منتشر شده در حالی انجام می‌‌شود که نبردها میان دو طرف مخاصمه برای کنترل شهر باهموت شدت گرفته است.

باهموت، شهری که پیش از تهاجم نظامی روسیه ۷۰ هزار نفر جمعیت داشت به خودی خود از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار نیست اما تصرف قریب ‌الوقوع آن می‌تواند برای پیش‌‌روی‌های نیروهای ارتش روسیه در منطقه دونباس بسیار راه‌گشا باشد.

در تصاویر ویدیویی وزارت دفاع روسیه آقای شویگو در حال پرواز با هلی‌کوپتر دیده می‌شود. وی سپس بدون کلاه ایمنی یا جلیقه ضد گلوله در حال دیدار با یک نظامی ارشد روس در مقابل ساختمان‌های تخریب شده به تصویر کشیده شده است.

در بخش دیگری از این ویدئو نیز وزیر دفاع روسیه در حال اهدا مدال به سربازان کشورش نمایش داده است.

AP Photo
وزیر دفاع روسیه در حال اهدا مدال به یک سرباز در جبهه‌های شرقی نبرد در اوکراینAP Photo

باهموت در محاصره نظامیان روسیه و نیروهای واگنر

نبرد باهموت ماه‌هاست به کانون درگیری‌های شدید و پرتلفات میان ارتش روسیه و نیروهای اوکراینی تبدیل شده است.

نظامیان روس به همراه جنگجویان گروه پیمانکاری نظامی واگنر طی هفته‌های اخیر در این جبهه پیش‌رفته و سه مسیر از چهار محور تدارکاتی اصلی شهر باهموت را قطع کرده‌اند؛ دستاوردی که به شکلی آشکار موقعیت مدافعان شهر را به طور فزاینده‌ای متزلزل کرده‌ است.

یوگنی پریگوژین، رئیس گروه خصوصی واگنر روز جمعه در ویدئویی که گفته شد از ۷ کیلومتری شهر باهموت ضبط شده اعلام کرد: «یگان‌های واگنر عملاً باهموت را در محاصره کامل خود قرار داده و اکنون تنها یک راه (برای خروج از شهر) باقی مانده است.»

ستاد کل ارتش اوکراین روز شنبه اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۵۰ حمله روسیه را دفع کرده و در منطقه باهموت «دشمن دائما در تلاش است تا شهر را محاصره کند.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین ضمن دشوار توصیف کردن شرایط در باهموت اعلام کرد که نظامیان کشورش متعهد شده‌اند تا آنجا که ممکن است از این شهر دفاع کنند.

وی همچنین از متحدان غربی کشورش خواست برای کمک به بنیه دفاعی نیروهای مقاومت حمایت‌های تسلیحاتی خود را افزایش دهند.

این درخواست در حالی مطرح می‌شود که ایالات متحده آمریکا روز جمعه از یک بسته کمک تازه نظامی به اوکراین به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار خبر داد که سامانه‌های موشکی، توپخانه‌ای و مهمات را شامل می‌شود.