حمله اسرائیل به «نزدیکی تاسیسات ایران» در دمشق؛ سوریه می‌گوید ۵ نفر کشته شدند

۰

ارتش سوریه می‌گوید در پی اصابت موشک‌های اسرائیلی به پایتخت دمشق و مناطق اطراف آن در بامداد روز یکشنبه، پنج نفر کشته شدند.مقامات گفتند که یک ساختمان در مرکز محله کفر سوسه مورد اصابت قرار گرفت و چهار غیرنظامی و یک سرباز کشته شدند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن تعداد کشته شدگان را ۱۵ نفر از جمله غیرنظامیان اعلام و این حمله را «مرگبارترین حمله اسرائیل به پایتخت سوریه» خوانده است.منطقه مورد حمله قرار گرفته از بخش های پرجمعیت دمشق و محل یک مجتمع امنیتی بزرگ و به شدت محافظت شده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید از زمان شروع سال ۲۰۲۳ این دومین حمله اسرائیل به سوریه است.

بر اساس گزارش ها، منطقه کفر سوسه محل استقرار مقامات ارشد و آژانس های امنیتی و همچنین غیرنظامیانی است که در ساختمان های مسکونی زندگی می کنند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید این حمله در نزدیکی تاسیسات متعلق به ایران در اطراف میدان امویه انجام شده و طی آن چندین ساختمان خسارت دیده است.

تنش ها بین اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران مدت هاست که آغاز شده است.

نشانه دیگری از افزایش تنش بین جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل

اسرائیل قبلا اعلام کرده بود که پایگاه‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروه‌های شبه نظامی وفادار به جمهوری اسلامی ایران در سوریه را هدف قرار می‌دهد و اجازه نخواهد داد از خاک سوریه علیه منافع اسرائیل استفاده شود.

کمتر از سه ماه پیش یک افسر ارشد هوافضای سپاه پاسداران با نام داوود جعفری که سرهنگ سپاه معرفی شده بود، در انفجار یک بمب کنار جاده‌ای در حوالی دمشق کشته شد. سپاه اسرائیل را مسئول کشتن این نیروی ارشد خود دانسته بود اما اسرائیل اما واکنشی به این خبر نشان نداد.

مقامات اسرائیلی بارها هشدار داده اند که اجازه نخواهند داد سوریه به پایگاه نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تبدیل شود. ایران می‌گوید در سوریه حضور مستشاری دارد و این نیروها بنا بر درخواست رسمی حکومت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، به این کشور اعزام شده‌اند.

ارتش اسرائیل از اظهار نظر در مورد حمله اخیر به دمشق خودداری کرده است. این کشور اغلب به اهدافی در سوریه که مرتبط با جمهوری اسلامی ایران و شبه نظامیان حزب الله لبنان است حمله می کند، اما به ندرت اقدامات خود را تایید می کند.

حمله روز یکشنبه اولین حمله پس از زلزله ویرانگر اخیر بوده که دوازده روز پیش شمال غرب این کشور و همچنین بخش هایی از همسایه آن ترکیه را لرزاند.

مقامات سوری گفتند که این حمله که در اولین دقایق بامداد یکشنبه به وقت محلی انجام شده، به چندین خانه در محله های دمشق و سایر مناطق مجاور خسارت وارد کرده است.

وزارت دفاع سوریه گفته است موشک ها از بلندی های جولان، فلات صخره ای در جنوب غربی دمشق که در سال ۱۹۸۱ توسط اسرائیل اشغال شد، شلیک شده است.

حمله مرگبار اخیر به دمشق حدود یک ماه پس از حمله اسرائیل به فرودگاه بین‌المللی پایتخت این کشور، انجام شده که طی آن چهار نفر از جمله دو سرباز کشته شدند.

دیده بان حقوق بشر سوریه می‌گوید اسرائیل در سال ۲۰۲۲ مجموعا ۳۲ بار خاک سوریه را هدف حملات خود قرار داده که طی آن ۸۹ نظامی کشته شدند.