حمله به تأسیسات نظامی اصفهان؛ ارزیابی تصاویر ماهواره‌ای

Screen Shot 2023-02-04 at 7.48.09 PM

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه ۱۴ بهمن در گزارشی تصاویر ماهواره‌ای مربوط به خسارات ناشی از حمله پهپادی اسرائیل به آنچه جمهوری اسلامی آن را «مجموعه کارگاه‌های وزارت دفاع» در اصفهان توصیف می‌کند، بررسی کرده است.

هر چند تاکنون جمهوری اسلامی دقیقاً اعلام نکرده در این تأسیسات چه نوع محصولاتی تولید می‌شود، اما کارشناسان حمله پهپادی به این تأسیسات را بخشی از «جنگ در سایه» ایران و اسرائیل ارزیابی می‌کنند که به افزایش تنش در منطقه منجر خواهد شد.

در ماه‌های اخیر نگرانی‌های بین‌المللی در مورد افزایش حجم و غلظت غنی‌سازی اورانیوم و نزدیک شدن جمهوری اسلامی به تولید اورانیوم با غلظت مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته‌ای، افزایش یافته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داده که جمهوری اسلامی ایران، اگر تصمیم بگیرد، در حال حاضر نیز مواد هسته‌ای لازم برای ساختن «چندین» بمب هسته‌ای را در اختیار دارد.

نمایی از حمله پهپادی به تاسیسات نظامی در اصفهان که وزارت دفاع جمهوری اسلامی از آن به عنوان «مجتمع‌‌های کارگاهی وزارت دفاع» نام برده است

بیشتر در این باره:

وال‌استریت جورنال: حمله به تاسیسات نظامی اصفهان کار اسرائیل بود

همزمان، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که در دوره‌های قبلی زمامداری خود حملات به اهداف ایرانی را افزایش داده بود از زمان بازگشت به قدرت تأکید کرده که از نظر او جمهوری اسلامی بزرگترین تهدید امنیتی اسرائیل است.

با توجه به اینکه ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است جمهوری اسلامی فرصت احیای برجام را از بین برده، مشخص نیست چه اقدامات دیپلماتیکی ممکن است بتواند تنش بین غرب و تهران را کاهش دهد.

به دلیل ابری بودن آسمان منطقه عکسبرداری دقیق از تأسیسات نظامی اصفهان پس از حمله روز یکشنبه توسط ماهواره‌ها امکان‌پذیر نبوده است.

ویدئویی که از لحظه وقوع حمله در این تأسیسات ضبط شده نشان می‌دهد که در پی شلیک پدافند ضد هوایی به سوی پهپادها یک انفجار روی داده که به احتمال فراوان دلیل آن اصابت یکی از پهپادها به سقف این تأسیسات است. جمهوری اسلامی مدعی است که دو پهپاد در آسمان رهگیری و منهدم شده‌اند.

خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داد که این پهپادها از مدل «کواد کوپتر» و حامل بمب‌های کوچک بوده‌اند. این نوع پهپادها به دلیل داشتن چهار پره چرخان «کواد کوپتر» نامیده می‌شوند و معمولاً برد آنها مسافت کوتاهی است و توسط یک دستگاه کنترل از راه دور هدایت می‌شوند.

در تصاویری که صدا و سیمای جمهوری اسلامی از باقیمانده لاشه پهپادها منتشر کرده، می‌توان دید که آنها از نوع پهپادهای «کواد کوپتر» تجاری هستند که به راحتی می‌توان خریداری کرد.