حمله مسلحانه به شاهچراغ؛عضو مجلس خبرگان رهبری می‌گوید ارتباطی میان این حادثه با اعتراضات نیست

۰۰۰

مرتضی مقتدایی، عضو مجلس خبرگان رهبری و مدیر شورای عالی حوزه علمیه قم می‌گوید ارتباطی میان حادثه شاهچراغ با اعتراضات امروز خیابان‌های ایران نیست.

او با ابراز ناراحتی از حادثه شاهچراغ، گفته «اینها کاری با تظاهرات مردم ندارد بلکه اینها کسانی هستند که علیه نظام و مردم انقلابی قصد سوء دارند».

به گزارش سایت خبری «جماران» مرتضی مقتدایی گفته «ما از این قضیه بسیار ناراحتیم و تقاضا می‌کنیم با عاملین این قضیه برخورد جدی و قاطع صورت بگیرد».

آقای مقتدایی یکی از روحانیون با نفوذ در حکومت ایران بوده است و در سوابق او ریاست دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور، قاضی دادگاه‌های انقلاب اسلامی و سخنگوی شورای عالی قضایی به چشم می‌خورد

در پی حمله مسلحانه روز چهارشنبه (۴ آبان ماه) به صحن شاهچراغ شیراز، شماری از مقامات ازجمله محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، احمد وحیدی وزیر کشور و رسانه‌های رسمی و نزدیک به حکومت، به‌طور گسترده این اقدام را به «دشمن» نسبت داده و آن را با اعتراضات اخیر مرتبط دانستند.

این در حالیست که در یکی از تجمع‌ها، دانشجویان تبلیغات حکومتی برای مرتبط کردن حمله به حرم شاهچراغ را محکوم کرده‌اند و شعار داده‌اند: «شاهچراغ رکس دیگه‌، این هم یک نیرنگ دیگه» و «این نقشه‌ها تکراریه، داعش خود سپاهیه».

چرا «رکس»؟

یکی از مضامین شعارهای امروز تشبیه حمله به شاهچراغ به فاجعه سینما رکس در مقطع انقلاب ایران است.

آتش سوزی سینما رکس در ۲۸ مرداد سال ۱۳۵۷رخ داد و به نظر پاره‌ای ناظران و تاريخ نويسان آغاز پايان کار رژيم محمدرضا پهلوی بود. پيش از وقوع انقلاب، گروه‌های انقلابی- مذهبی و نيروهای دولتی بارها يکديگر را در دست داشتن در حادثه سينما رکس آبادان متهم کردند.

شماری از هواداران آیت الله خمینی آن را به ساواک منتسب می‌کردند، بعدتر اما حتی بعضی از مقام‌های جمهوری اسلامی چنین روایتی را زیر سوال بردند.

تنها بعد از انقلاب بود که پس از اعدام دو تن به عنوان «عامل حادثه»، خانواده قربانيان حادثه به نقش تندرو های مذهبی اشاره کردند.

حمله مسلحانه به صحن شاهچراغ

منبع تصویر، FARS

توضیح تصویر، حمله مسلحانه به صحن شاهچراغ

ماجرای شاهچراغ چه بود؟

روز چهارشنبه، رسانه‌ها در ایران از حمله مسلحانه خونین به صحن شاهچراغ شیراز خبر دادند.

ایرنا خبرگزاری رسمی ایران در این باره نوشت که در اثر این حمله، ۱۳ نفر کشته و ۲۷ هم زخمی شدند. با این حال، گزارش‌های ضد و نقیضی در رسانه‌های ایران از شمار کشته‌‌ها و زخمی‌ها منتشر شد.

روزنامه کیهان و روزنامه ایران، رقم کشته‌شدگان را ۱۵ نفر و زخمی‌ها را ۲۳ نفر اعلام کردند. روزنامه جوان هم تعداد زخمی‌ها را ۲۷ نفر نوشت. این در حالی است که روزنامه جام‌جم از ۱۵ کشته و ۱۹ زخمی خبر داد. روزنامه آفتاب هم کشته‌شده‌ها را ۱۳ نفر و زخمی‌ها را ۲۱ نفر دانست. اسماعیل محبی‌پور، معاون امنیتی استاندار فارس، در گفتگویی با برنامه «سبز، سفید، سرخ» شبکه دو تلویزیون دولتی ایران، گفت که پانزده نفر ازجمله دو کودک یک زن در این حمله کشته شدند.

تصاویر ویدیویی از فرد مسلح

منبع تصویر، SOCAIL MEDIA

توضیح تصویر، تصاویر ویدیویی از فرد مسلح

مرد مهاجم جان باخت

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس سپس به خبرگزاری ایرنا گفته است فرد مهاجم به صحن شاهچراغ شیراز « با وجود همه تلاش‌ها» جان خود را از دست داده است.

آقای محبی‌پور گفته است این فرد پس از حمله و به دنبال واکنش نیروهای امنیتی و انتظامی زخمی و دستگیر و برای مداوا به یک بیمارستان شیراز منتقل شده بود.

گروه موسوم به دولت اسلامی، داعش، با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را پذیرفت.

مراسم تشییع قربانیان این حمله امروز در شیراز برگزار شد. امروز در کل استان فارس تعطیل اعلام شده است.