حمله موشکی به پاکستان؛ اسلام‌آباد اجازه بازگشت سفیر ایران را نداد و «حق پاسخگویی را برای خود محفوظ می‌داند»

0

وزارت خارجه پاکستان روز چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه در واکنش تندی به حمله موشکی سپاه پاسداران به خاک این کشور، سفیر خود را از تهران فراخواند و اعلام کرد که سفیر ایران فعلا نمی‌تواند به اسلام‌آباد برگردد.

خبرگزاری‌های حکومتی ایران شامگاه ۲۶ دی‌ خبر دادند سپاه پاسداران با استفاده از موشک و پهپاد، «دو مقر گروه جیش‌العدل» را در خاک پاکستان هدف حمله قرار داده و آن‌ها را «منهدم» کرده است.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از بیانیه سخنگوی وزارت خارجه پاکستان نوشت که اسلام‌آباد فعلاً اجازه بازگشت به سفیر ایران را نخواهد داد.

رضا امیری مقدم، سفیر ایران در پاکستان، در حال حاضر در تهران به سر می‌برد.

بیشتر در این باره:

حمله ایران به «دو مقر جیش‌العدل» در پاکستان؛ چین خواستار خویشتن‌داری شد

واکنش تند سخنگوی وزارت خارجه پاکستان

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان نیز روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «نقض بی‌دلیل و آشکار حاکمیت پاکستان توسط ایران» به خاطر حمله شامگاه سه‌شنبه، تخطی از قوانین بین‌المللی و اهداف و اصول منشور سازمان ملل متحد است.

ممتاز زهرا بلوچ گفت: «این اقدام غیرقانونی کاملا غیرقابل قبول بوده و هیچ توجیهی ندارد».

او تاکید کرد: «پاکستان حق پاسخگویی به این اقدام غیرقانونی را برای خود محفوظ می‌داند و مسئولیت عواقب آن تنها بر دوش ایران است».

خانم بلوچ افزود که پاکستان این پیام را به جمهوری اسلامی ابلاغ کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در ادامه گفت: «ما همچنین به آن‌ها اطلاع داده‌ایم که پاکستان تصمیم گرفته است سفیر خود را از ایران فرابخواند و سفیر جمهوری اسلامی که هم اکنون در ایران به سر می‌برد، فعلا نمی‌تواند برگردد».

او تصریح کرد: «اسلام‌آباد تصمیم گرفته است تمام دیدارهای سطح بالا را که در جریان است یا برای روزهای آینده بین ایران و پاکستان برنامه‌ریزی شده است را به حالت تعلیق در آورد».

این دومین واکنش تند پاکستان به اقدام نظامی ایران علیه این کشور است.

واکنش‌های منفی چهره‌های سیاسی پاکستان

حمله موشکی ایران به خاک پاکستان واکنش‌های منفی گسترده‌ای را از گوشه و کنار این کشور به‌دنبال داشت.

جان اچکزی، سرپرست وزارت اطلاعات منطقه بلوچستان پاکستان، با انتشار مطلبی روی شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) ضمن ابراز ناامیدی از این اقدام ایران نوشت: «تروریسم تهدیدی مشترک برای همه کشورهای منطقه بوده و نیازمند اقدام هماهنگ این کشور‌هاست».

این مقام محلی در ادامه نوشت: «اقداماتی مانند نقض حریم هوایی از سوی ایران، روابط مبتنی بر حسن همجواری را زیر سوال می‌برد و اعتماد متقابل و ارتباطات تجاری‌ای را که به‌تازگی بین ایران و منطقه بلوچستان برقرار شده، به خطر می‌اندازد».