حمله نیروهای امنیتی به وکلای دادگستری در تهران

Screen Shot 2022-10-12 at 12.20.35 PM

نیروهای امنیتی-انتظامی وابسته به جمهوری اسلامی با پرتاب گاز اشک‌آور به تجمع مسالمت‌‌آمیز جمعی از وکلای مستقل دادگستری در تهران حمله کردند.

براساس گزارش‌های منتشر شده، دست‌کم سه تن از وکلای دادگستری در تجمع روز چهارشنبه، ۲۰ مهر ۱۴۰۱، در برابر ساختمان کانون وکلای تهران بازداشت شدند.

سعید دهقان، وکیل دادگستری، عصر روز چهارشنبه در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر هویت دو تن از وکلای بازداشت شده را محمدرضا فقیهی و سعید شیخ اعلام کرد.

 از هویت نفر سوم یا شمار بیشتر وکلای بازداشت‌شده هنوز گزارشی منتشر نشده است.

همزمان با ادامه تظاهرات‌های ضدحکومتی در ده‌ها شهر کوچک و بزرگ ایران، روز چهارشنبه به فراخوان جمعی از وکلای مستقل، تجمعی در برابر دفتر کانون وکلای دادگستری مرکز در میدان آرژانتین تهران برگزار شد.

وکلای معترض ضمن همراهی با شعار اصلی تظاهرکنندگان، «زن، زندگی، آزادی»، نسبت به سرکوب تظاهرات‌های مسالمت‌آمیر، برخوردهای امنیتی با وکلای دادگستری و نقض مستمر حقوق و آزادی‌های اساسی در ایران اعتراض کردند.

دوشنبه هفته گذشته نیز نیروهای امنیتی-انتظامی حکومت ایران با شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای به تجمع جمعی از وکلای دادگستری در مقابل کانون وکلای استان فارس در شیراز حمله کردند. در جریان تجمع اعتراضی وکلای استان فارس هم شماری از آنها بازداشت شدند.

کانون‌ وکلای دادگستری از قدیمی‌ترین نهادهای مدنی در ایران به‌شمار می‌رود. لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری را در اسفندماه ۱۳۳۱ در زمان نخست‌وزیری محمد مصدق تصویب شد.

اما بعد از قدرت‌گیری نظام جمهوری اسلامی، کانون‌ وکلا نیز مثل بسیاری دیگری از نهادهای مدنی در ایران سرکوب شد و در طول این سال‌ها نیز شمار زیادی از وکلای دادگستری بازداشت، محاکمه، زندانی یا مجبور به خروج از کشور شدند.

برای سال‌ها، نمایندگان دستگاه قضایی جمهوری اسلامی مسئول رسیدگی به امور وکلای دادگستری در ایران بودند. در حال حاضر نیز هئيت‌مدیره‌ کانون‌های وکلا، تحت نظارت دستگاه‌ قضایی، از اختیار لازم برای تصمیم‌گیری برخوردار نیست و معمولا در برابر بازداشت‌ها و سرکوب نظام‌مند وکلای دادگستری، مستقل عمل نمی‌کند