حمله هم‌زمان امامان جمعه به آزادی حجاب زنان

Screen Shot 2023-01-13 at 1.47.00 PM

امامان جمعه برخی شهرهای ایران موضوع آزادی حجاب زنان را به شدت مورد حمله قرار داده و از نهادهای حکومتی خواستند با این پدیده برخورد کنند.

حسینی همدانی، امام جمعه کرج، در نماز روز جمعه ۲۳ دی‌ماه مدعی شد دلیل قطع نزولات آسمانی وضعیت حجاب زنان است که او آن را «افتضاح» توصیف کرده.

این مقام حکومتی درباره اماکنی که زنان بدون حجاب اجباری در آنجا حاضر می‌شوند گفت: «اگر تذکرات افاغه نکرد هرچه زودتر نسبت به پلمب، لغو پروانه و یا هر اقدام قانونی از سوی مجریان دستگاه قضایی صورت بگیرد.»

رسول فلاحتی، امام جمعه رشت نیز هشدار داد که حجاب آزاد نشده است.

به گفته او، «نظام اسلامی مقابل کشف حجاب‌ها کوتاه نخواهد آمد وکشف حجاب در نظام جمهوری اسلامی جرم است، زیرا خلاف قانون اسلام و قرآن است و مجازات اسلامی دارد».

غلامعلی صفایی بوشهری نیز در خطبه‌های امروز نماز جمعه بوشهر حجاب را «واجب شرعی» عنوان کرد و گفت مسئولان در مورد عفاف و حجاب به وظیفه خود عمل کنند.

همچنین احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، بار دیگر با توهین به زنانی که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند آنها را «مزدور» نامید و گفت «این پیشرفت دشمن و عقب‌نشینی از دین است».

اعتراضات اخیر ایران با بازداشت و کشته شدن مهسا امینی در گشت ارشاد تهران به خاطر حجاب آغاز شد و به سرعت به موجی از مطالبات ضدحکومتی و گسترده انجامید. گزارش‌ نهادهای مدافغ حقوق بشر حاکی از آن است که تاکنون حدود ۵۲۰ نفر در این اعتراضات کشته شده‌اند.