حمله پهپادی به یک پایگاه آمریکا در سوریه؛ «احتمالا ایران پشت حمله بوده است»

Screen Shot 2022-08-15 at 10.56.31 AM

در پی حمله موشکی اسرائیل به مواضع نیروهای مورد حمایت ایران در نزدیکی بندر طرطوس، یک پایگاه آمریکا و نیروهای مخالف بشار اسد هدف حمله پهپادی قرار گرفت.

یک منبع مخالفان سوریه به شبکه خبری «کان» اسرائیل گفته است گمان می‌رود ایران پشت این حمله بوده و حمله پهپادی روز دوشنبه ۲۴ مرداد، پاسخی به حمله شب گذشته منتسب به جنگنده‌های اسرائیلی بوده است.

ارتش آمریکا این حمله پهپادی را تایید کرده و گفته که تلفات جانی در پی نداشته است. بر اساس این گزارش حمله پهپادی به پایگاه التنف، در نزدیکی مرز سوریه با اردن و عراق، انجام شده است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

حمله موشکی جنگنده‌های منتسب به اسرائیل در شامگاه یکشنبه، بنابر روایت رسانه‌های رسمی سوریه، منجر به کشته شدن سه سرباز سوری و زخمی شدن سه نظامی دیگر شد.

اما دیدبان حقوق بشر سوریه، مستقر در بریتانیا، می‌گوید جنگنده‌های اسرائیل به پایگاهی در نزدیکی بندر طرطوس حمله کردند که معمولا شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه از آن استفاده می‌کنند.

تایمز اسرائیل می‌نویسد حمله پهپادی به پایگاه آمریکا در سوریه چند ساعتی بعد از حمله موشکی منتسب به اسرائیل انجام شد.

عکس آرشیوی از یک حمله پیشین اسرائیل به طرطوس

بیشتر در این باره:

حمله جنگنده‌های اسرائیل به بندر طرطوس؛ «دستکم سه سرباز سوری کشته شدند»

این پایگاه آمریکایی با حضور نیروهای مخالف بشار اسد در راستای مقابله با حملات نیروهای داعش فعال است و همچنین در مسیری است که جمهوری اسلامی از این طریق تا لبنان نیروهای نیابتی خود را حمایت می‌کند.

ارتش آمریکا می‌گوید نیروهای ائتلاف در واکنش به این حمله پهپادی، با نیروهای مخالف مستقر در پایگاه التنف موسوم به جيش مغاوير الثورة، هماهنگ بوده است.

بر اساس این گزارش، یکی از پهپادها ردگیری شد اما پهپاد دومی به پایگاه اصابت کرد ولی تلفاتی در بر نداشت. حمله پهپاد سوم نیز ناموفق بود.

ژنرال جان برنان، فرمانده نیروی عملیات مشترک ترکیبی در ارتش ایالات متحده، حملات پهپادی یاد شده را محکوم کرد و گفت چنین حملاتی جان غیرنظامیان سوری را به خطر می‌اندازد و تلاش نیروهای ائتلاف برای مقابله با داعش را تضعیف می‌کند.

پایگاه التنف اکتبر پارسال نیز در پی حمله هوایی اسرائیل به مرکز سوریه، مورد حمله پنج پهپاد قرار گرفت که مقامات آمریکا انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه رفتند.