حکم اعدام «زورگیر بزرگراه نیایش» تهران دو روز بعد از محاکمه اعلام شد

7

هم‌زمان با نگرانی عمومی از افزایش جرایم خشن مانند زورگیری و سرقت‌ همراه با تهدید و خشونت، رئیس دادگستری استان تهران از صدور حکم اعدام برای متهم زورگیری در بزرگراه نیایش تهران خبر داد. 

انتشار فیلمی از این حادثه که اواخر ماه مرداد رخ داد، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشت و بحث‌های زیادی را درباره چگونگی برخورد با چنین جرایم ایجاد کرد.

علی القاصی مهر در جلسه شورای عالی قوه قضاییه گفت بعد از برگزاری دادگاه متهم «زورگیری اتوبان نیایش» در روز شنبه ۱۹ شهریور، قاضی دادگاه، ابوالقاسم صلواتی، حکم اعدام او را صادر کرده است.

به گفته این مقام قضایی پرونده‌های مربوط به سرقت‌های خشن و متجاوزین به حقوق عمومی «خارج از نوبت، قاطعانه و بدون اغماض» در شعب ویژه‌ای که به دستور رئیس قوه قضاییه تشکیل شده، رسیدگی می‌شود.

آقای القاصی مهر به پرونده سه نفر دیگر هم اشاره کرد که اواخر اردیبهشت در ارتباط با حادثه زورگیری در شهریار دستگیر شده بودند و گفت «مقرر شده که پرونده این سارقین نیز بعد از ارجاع به دادگاه انقلاب به صورت خارج از نوبت رسیدگی شود.»

سرقت با قمه در نیایش

روز ۲۶ مرداد فیلمی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که نشان می‌داد مردی قمه به دست در بزرگراه نیایش تهران به سراغ یک خودرو می‌رود و با تهدید زنی که سوار خودرو است، موبایل او را می‌دزدد.

این فیلم به سرعت در شبکه‌ها پیام‌رسان‌های مختلف هم‌رسان شد و به سرخط رسانه‌ها راه یافت.

یک روز بعد از حادثه رئیس پلیس آگاهی تهران از دستگیری متهم در مخفیگاهش در جنوب تهران خبر داد و گفت که این فرد در تحقیقات ابتدایی به «۱۰۰ فقره سرقت به عنف در سطح خیابان‌های تهران» اعتراف کرده است.

روز هفت شهریور کیفرخواست متهم حادثه با اتهام «محاربه از طریق کشیدن سلاح سرد برای بردن اموال مردم و ناامن کردن جامعه» صادر شد و دادستانی برای او درخواست اعدام کرد.

روز ۱۹ شهریور متهم -که در دادگاه «حبیب‌اللهی تبعه کشور افغانستان» معرفی شد- محاکمه شد. دادستان گفت که ۵۶ نفر از شکات، متهم را شناسایی کرده‌اند و قاضی صلواتی گفت که در عرض یک هفته حکم را صادر خواهد کرد.

دو روز بعد از برگزاری دادگاه، دادستان تهران امروز اعلام کرد که حکم اعدام برای متهم صادر شده است.

برای دیدن ویدیو حادثه پست بالا در اینستاگرام بی‌بی‌سی فارسی را ورق بزنید – هشدار: محتوای ویدیو ممکن است آزاردهنده باشد

درخواست اعدام در محل حادثه

بازتاب گسترده این پرونده در کنار اخبار و تصاویری که از حوادث مشابه در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شد، باعث توجه عمومی به این موضوع شد و مسئولان قضایی و انتظامی به مردم وعده دادند که با این جرایم به شدت برخورد می‌کنند.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه ایران گفت که این جرایم «ناامنی روانی» در جامعه ایجاد می‌کند و به دادستان کل کشور دستور داد با همکاری پلیس «در اسرع وقت ستادی را برای مقابله با سرقت‌های خشن و زورگیری‌هایی که در سطح شهرها رخ می‌دهد تشکیل دهند».

حسین اشتری، فرمانده کل انتظامی درباره دلایل افزایش جرایم خشن گفت که «بعد از سال ۹۷ و با افزایش قیمت‌ها به یکباره ۳۷ درصد افزایش سرقت‌ها را شاهد بودیم».

سخنان او تایید نظر کسانی بود که گسترش فقر و مشکلات معیشتی را تهدیدی برای امنیت جامعه و باعث افزایش دزدی و جرایم خشن می‌دانستند.

آقای اشتری گفت که با وجود این افزایش «هیچ امکاناتی برای کشف سرقت و مقابله با آن به پلیس اضافه نشده است».

در این میان آنچه بیش از همه در سخنان آقای اشتری بحث‌برانگیز شد، نظر او درباره شیوه مجازات متهم پرونده سرقت در بزرگراه نیایش بود.

او گفت «در برخورد با اراذل و اوباش باید قاطع برخورد شود امثال افرادی که در اتوبان نیایش خفت‌گیری کردند باید در همان اتوبان اعدام شوند تا درس عبرتی برای باقی افراد شوند.»

این اظهار نظر که برای نشان دادن قاطعیت مقام‌های مسئول در برخورد با این جرایم صورت گرفت با واکنش‌ها زیادی همراه شد.

در شبکه‌های اجتماعی گروهی از شدت عمل علیه مجرمان خشن استقبال کردند اما عده‌ای از این که رئیس پلیس بدون در نظر گرفتن روند قضایی، خواهان اعدام متهم آن هم در میان شهر و محل حادثه شده، به شدت ابراز نگرانی کردند.