حکم اعدام محمد قبادلو «بدون توجه به ایرادات حقوقی» در دیوان عالی کشور تایید شد

Screen Shot 2023-05-23 at 9.55.12 AM

وکیل محمد قبادلو از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری ایران اعلام کرد که دیوان عالی کشور بدون توجه به ایراداتی که او مطرح کرده، حکم قصاص موکلش را تایید کرده است.

امیر رئیسیان روز سه‌شنبه دوم خرداد به شبکه «شرق» گفت: «اعاده دادرسی درمورد پرونده قصاص که در دادگاه کیفری یک استان تهران، حکم بدوی داده شده بود، رد شده است».

این وکیل دادگستری افزود: «متاسفانه در دادنامه‌ای که دیوان به ما ابلاغ کرده، گفته شده که ایراداتی که ما در پرونده مد نظر قرار دادیم، من‌جمله مباحث مربوط به پزشکی قانونی و سلامت روان و همین‌طور مباحث تحقیقاتی مانند تصاویر دوربین‌های مدار بسته، موضوعاتی ماهیتی است و به مرحله دادرسی بدوی و فرجامی مرتبط بوده و به این دلیل که از زمره دلایل اعاده محسوب نمی‌شود به این موارد رسیدگی نکرده‌اند.»

آقای رئیسیان گفت که محمد قبادلو فرزند یکی از مجروحان اعصاب و روان جنگ ایران و عراق است.

محمد قبادلو متولد سال ۱۳۷۹ از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری «زن زندگی آزادی» است که به‌اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض» و با ادعای قتل یک مأمور پلیس از طریق زیرگرفتن با خودرو سواری به اعدام محکوم شده است.

aفرجام‌خواهی محمد قبادلو در موضوع «افساد فی‌الارض» پذیرفته نشده است

بر اساس گزارش شبکه شرق، پیشتر حکم قصاص برای قبادلو در دادگاه کیفری یک استان تهران صادر شده بود.

او همچنین در پرونده دیگری به «افساد فی‌الارض و محاربه» نیز متهم شده است.

پیشتر مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور اعلام کرده بود که «قرار توقف اجرای حکم اعدام» محمد قبادلو به‌اتهام «محاربه» تا زمان رسیدگی به فرجام‌خواهی او در مورد حکم قصاص صادر شده است.

وکیل این معترض بازداشت شده نیز گفته که اعاده دادرسی در این پرونده هنوز مفتوح است و شعبه اول دیوان عالی کشور هنوز تصمیمی در مورد آن نگرفته است.

تایید حکم قصاص برای این معترض در حالی است که به تازگی اعدام سه معترض بازداشت‌شده دیگر موجی از محکومیت‌های داخلی و بین‌المللی را به همراه داشته است.

جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر روند اعدام‌ها در همه موارد را تشدید کرده است.