خامنه‌ای: حجاب محدودیت شرعی و قانونی است

2

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در تازه‌ترین سخنان خود به موضوع حجاب اجباری پرداخته است. او در دیداری با سران قوا و جمعی از مسئولان حکومتی حجاب را «محدودیت شرعی و قانونی» خوانده و گفته «کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است.»

او گفته: «خیلی از کسانی که کشف حجاب می‌کنند اگر بدانند پشت کار آنها چه سیاستی است قطعاً این کار را نمی‌کنند.» آقای خامنه‌ای «کشف حجاب» را برنامه «دشمن» خوانده است و خواستار اجرای برنامه‌ای برای مقابله با آن شده است.

این اولین باری نیست که طی ماههایی که از کشته شدن مهسا امینی و اعتراضات پس از آن می‌گذرد، رهبر جمهوری اسلامی به این موضوع پرداخته است.

او در دی ماه و در زمان اعتراضات گفته بود که حجاب اسلامی برای زنان «بی‌تردید» یک ضرورت شرعی و «خدشه‌ناپذیر» شمرده است.

اظهارات اخیر آقای خامنه‌ای در حالیست که طی ماههای اخیر، تعداد زیادی از زنان ایرانی حجاب اجباری را در اماکن عمومی کنار گذاشته‌اند.

نشست رئیس‌جمهور با نمایندگان ولی فقیه

منبع تصویر، DOLAT.IR

توضیح تصویر، حاج‌علی‌اکبری و رئیسی در نشست رئیس‌جمهور با نمایندگان ولی فقیه

نامه محرمانه به رئیسی

پیشتر محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و نماینده رهبر ایران در سخنانی گفته بود که نمایندگان ولی‌فقیه نامه محرمانه‌ای درباره حجاب به ابراهیم رئیسی نوشته‌اند. ساعتی پیش از این اظهارات محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز از پلیس و دستگاه قضایی خواست تا با افرادی که بر مخالفت با حجاب اجباری «اصرار دارند» برخورد «بازدارنده» کنند.

در ادامه افزایش فشار مقام‌های جمهوری اسلامی، آقای اکبری، گفته که «نامه‌ای تبیینی، تفصیلی و انتقادی در ارتباط با وضعیت عفاف و حجاب به صورت محرمانه برای رئیس‌جمهور ارسال شده است».

جزئیات این نامه مشخص نیست اما آقای حاج‌علی‌اکبری گفته «ارکان مرتبط نظام برای ترویج الگوی زیست عفیفانه، دغدغه‌مند و مشغول فعالیت هستند اما در عین حال دشمن می‌خواهد این موضوع را به عاملی برای دو قطبی سازی میان مردم و ایجاد اختلاف در میان نیروهای انقلابی تبدیل نماید».

ساعتی پیشتر نیز محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، در اظهاراتی گفت «یکی از مسائلی که دغدغه جدی مردم متدین ایران است اباحه‌گری‌ها و هنجارشکنی‌هایی است که در عرصه حجاب و عفاف در حال روی دادن است». آقای قالیباف همچنین گشت ارشاد را «بی‌نتیجه و پرهزینه» خوانده است.

او با انتقاد از مسئولان پیشین گفت «متاسفانه متولیان این امر در طول سالیان طولانی با کم‌کاری و اقدامات کم اثر بیشترین سهم را در دور شدن بخشی از جامعه از فرهنگ حجاب و عفاف دارند».

با آغاز اعتراضات به کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، شمار بیشتری از زنان در مخالفت با حجاب اجباری، از رعایت پوشش اسلامی در امکان عمومی سرباز زدند. مقامات حکومت ایران که در دوران اعتراضات کمتر به این موضوع می‌پرداختند در روزهای اخیر خواهان مقابله با مخالفان حجاب شده‌اند.

آقای قالیباف در اظهارات امروز خود خواستار برخورد با هنجارشکنان شده و گفته «مساله بسیار مهم ضرورت تفکیک بین افراد ضعیف‌الحجاب با هنجارشکنان است. به نظر می‌رسد با افرادی که حجاب آنها ضعیف است باید رویکرد ایجابی در پیش گرفت ولی در مواجهه با افراد هنجارشکن باید با روش سلبی روبرو شد.»

او روشن نکرده منظور از «روش سلبی» چیست اما از نهادهای مربوط خواست تا «برخورد بازدارنده» کنند. رئیس مجلس شورای اسلامی ایران همچنین ابراز آمادگی کرد که این نهاد آماده است تا «هم در حوزه ایجابی و هم در حوزه سلبی در اسرع وقت قوانین لازم را تصویب کند».

«نه به حجاب اجباری» یکی از مهمترین خواسته‌های جنبش زنان ایران است

منبع تصویر، UGC

نماینده خبرگان: حجاب ویترین اسلامیت است نمی‌توانیم به راحتی بگذریم

در ادامه انتقادهای محافظه‌کاران ابوالحسن مهدوی نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفته «تمرکز دشمنان» بر موضوع زنان است. او اضافه کرد که حجاب ویترین اسلامیت مردم ما است و بر همین اساس مسأله حجاب موضوعی نیست که بتوانیم به راحتی از آن بگذریم.

او خواستار نظارت بر دستور العمل وزارت کشور شده است. نماینده اصفهان در مجلس خبرگان نیز خواستار «ورود جدی دستگاه‌های مسئول» به موضوع حجاب شده است.

اخیرا وزارت کشور ایران در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده ‌است که «درباره حجاب عقب نشینی نمی‌کنیم». وزارت کشور در بیانیه خود شعار «زن، زندگی، آزادی» را «عوام فریبانه» و «فتنه ترکیبی» توصیف کرد.

محمد آقامیری عضو شورای شهر تهران هم بی‌حجابی را «پدیده برهنگی» و «بیماری» توصیف کرد و افراد بی‌حجاب را «هرزه‌گر» خواند.

این عضو شورای شهر تهران گفته «با گل دادن به زنان بی حجاب، کاری از پیش نمی‌رود» و خواستار تشدید برخورد شد.‌

محافظه‌کاران نزدیک به حکومت در حالی بر تحمیل حجاب اسلامی به زنان پافشاری می‌کنند و برخوردهای تندتر اصرار می‌کنند که مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، گفته است: «پدیده برداشتن حجاب در کشور معلول سیاست‌های ناکارآمد است.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان در توئیتی نوشته است: «بسیاری از بانوان با وجود اعتقاد به حجاب، در اعتراض به شرایط موجود از آن به عنوان یک کنش سیاسی و نافرمانی مدنی استفاده می‌کنند. تجربه ثابت کرده است برخورد خشن با معلول، نتیجه عکس می‌دهد. حاکمیت سراغ علت‌های اصلی برود.»

در روزهای گذشته ویدیویی منتشر شد که دو زن در مغازه‌ای در طرقبه شاندیز در حومه مشهد به دلیل نداشتن حجاب اجباری هدف حمله مردی با سطل ماست قرار گرفتند
توضیح تصویر،  

«نه به حجاب اجباری» یکی از مهمترین خواسته‌های جنبش زنان ایران است اما جمهوری اسلامی بر اجرای این قانون تبعیض‌آمیز و ناقض حقوق بشر اصرار دارد.

در جریان اعتراضات چند ماه گذشته شعارهای بسیاری در ارتباط با حجاب مطرح شده بود از جمله «هیز تویی، هرزه تویی، زن آزاده منم»

با این حال در هفته‌های گذشته، برخورد با مخالفان حجاب اجبار شدت گرفته است.

در روزهای اخیر چندین رویداد از درگیری بر سر مساله حجاب میان مردم و نیروهای آمر به معروف در شهرهای مختلف خبرساز شده است که واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشت.

در همین حال امروز روزنامه جمهوری اسلامی نوشته «مسئولان نظام جمهوری اسلامی باید افراطیون را با غل و زنجیر قانون در بند کنند تا مردم و نظام از مزاحمت آنها در امان باشند». این روزنامه در مطلب ورودی خود نوشته «دخالت‌های عناصر افراطی و خودانقلابی‌ پندار که در تصمیم‌ سازی‌های دهه‌های اخیر نقش زیادی ایفا کردند، جامعه ما را دوقطبی کرد و بزرگ‌ترین ضربه را به اعتماد مردم نسبت به مسئولین نظام وارد ساخت».

حکومت نیز سخت‌گیری‌ها بر سر رعایت حجاب اجباری را بیشتر کرده است. موجی از پلمب اماکن تجارتی به دلیل ارائه خدمات به زنان بدون حجاب راه افتاده و روز گذشته وزارت علوم و آموزش و پرورش ایران اعلام کردند به «دانشجویان و دانش آموزان بدون حجاب خدمات ارائه نخواهند کرد.»