خبرگزاری دولت درباره هک صداوسیما: شبکه خبر در حال امن‌سازی است

Screen Shot 2022-10-08 at 1.42.55 PM

پس از آنکه شب گذشته، شنبه ۱۶ مهر، شبکه خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران هک شد، خبرگزاری ایرنا توضیحاتی را درباره علت این اتفاق منتشر کرد.

خبرگزاری رسمی دولت نوشت: «یک منبع آگاه در سازمان صدا و سیما درباره نتایج اولین بررسی‌ها پیرامون هک شب گذشته صدا و سیما توضیح داد که پخش فایل آلوده در اخبار ساعت ۲۱ روز شنبه ناشی از هک پلی‌اوت شبکه خبر بوده است.»

این خبرگزاری افزود: «پشت صحنه برخی خبرسازی‌ها و شایعات منتشرشده و اکانت‌های سازمانی، برخی گروه‌ها و جریان‌ها هستند که تضعیف مدیریت سازمان صداوسیما را دنبال می‌کنند. فرایند امن‌سازی شبکه‌های سیما موفق بوده و شبکه خبر به واسطه ماهیت خبری خود دسترسی‌های ویژه‌ای داشته که بعد از رخداد اخیر در حال امن‌سازی است.»

این توضیحات پس از آن منتشر می‌شود که شامگاه شنبه گروه افشاگر موسوم به «عدالت علی»، برنامه خبر ساعت ۹ شب صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران را هک کرد. در تصویر هک‌شده، عکس سه تن از زنان کشته‌‌شده در جریان خیزش سراسری مردم ایران علیه حکومت دیده می‌شد و علی خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی، به‌عنوان عامل کشتار و سرکوب معترضان معرفی شد.

گروهی که خود را «عدالت علی» می‌خواند پیش‌تر نیز چند حمله سایبری انجام داده بود. این گروه در یک مورد، با هک دوربین‌های زندان اوین، ویدیوهای آزار و شکنجه زندانیان را منتشر کرد. در موردی دیگر نیز در ۴ آبان ۱۴۰۰، این گروه به سامانه هوشمند سوخت حمله کرد و هم‌زمان روی برخی بیلبوردهای شهری پیام «خامنه‌ای! بنزین ما کو؟» درج شد.

ایرنا در ادامه توضیحاتش درباره هک شبکه خبر، به سابقه هک صداوسیما اشاره کرد و نوشت: «منبع آگاه در گفتگو با ما اعلام کرد بعد از هک روز ۷ بهمن ۱۴۰۰ هیچ کدام از نهادهای مسئول حتی یک ریال نیز به امن‌سازی شبکه سازمان کمک نکردند. بررسی‌های فارنزیک هک سال گذشته مشخص کرد مهاجم از خردادماه ۱۴۰۰ در شبکه سازمان حضور داشته است.»

در روز هفتم بهمن، در حالی که برنامه‌های تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی روال عادی خود را طی می‌کرد، به ناگهان به مدت ١٠ ثانیه پخش برنامه‌ها دچار اختلال شد و تصاویری از سخنرانی مسعود رجوی، رهبر سازمان مجاهدین خلق و شعار «مرگ بر خامنه‌ای» در شبکه یک و چند شبکه تلویزیونی و رادیویی صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد.

در آن زمان، رضا علیدادی، معاون فنی سازمان صدا و سیما ادعا کرد: «با توجه به اینکه زیرساخت‌های امنیتی برای محافظت از صدا و سیما در نظر گرفته شده بود، این اقدام کار ساده‌ای نیست و بسیار پیچیده است. تنها کسانی که صاحب تکنولوژی هستند می‌توانند به سیستم‌ها صدمه بزنند.»