خبرگزاری سپاه: با سفیران و دیپلمات‌های بی‌حجاب خارجی برخورد کنید

3

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دوشنبه، ۱۲ تیر (سوم ژوئیه)، با راه‌انداری یک کارزار مجازی، خواستار برخورد امنیتی و سرکوبگرانه با دیپلمات‌ها، سفیران خارجی و همسران آنان شد که در ایران حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند.

پیش از حکومت جمهوری اسلامی و سال‌های اخیر، فقط حکومت طالبان در افغانستان، دیپلمات‌های زن خارجی و همسران سفیران کشورهای دیگر را به رعایت حجاب اجباری ملزم کرده بود.

خبرگزاری فارس که معمولا گزارش‌های امنیتی خود را با هدف تشویق به سرکوب بیشتر آزادی‌های شهروندان و به نقل از «برخی از مخاطبان و کاربران شبکه‌های اجتماعی» می‌نویسد، امروز نوشته است: «حضور بدون حجاب بعضی سفرای کشورهای خارجی، به اعتقاد برخی کاربران، در امتداد حمایت کشورهای متبوع ایشان از اغتشاشات است و وزارت خارجه باید برخورد کند. کشف‌حجاب سفرا و همسرانشان مسبوق به سابقه است. مثلا نوروز امسال، سفیران انگلیس، هلند و دانمارک با پیاده‌روی به همراه همسران بی‌حجاب خود در خیابان ولیعصر تهران و انتشار تصویر آن در صفحات مجازی، قوانین کشور را زیر سوال برده بودند.»

این درحالی است که حتی نظرسنجی‌های حکومتی و دولتی نیز در ماه‌های اخیر نشان داده‌اند که اکثریت زنان و مردان ایرانی، با قانون سرکوبگرانه حجاب اجباری مخالف‌اند.

در تازه‌ترین نمونه، ابراهیم حاجیانی، جامعه‌شناس و مدیر پیشین مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، دهم تیر در یک نشست حکومتی با عنوان «سیاست‌گذاری حجاب و پوشش»، ضمن «بی‌نتیجه» خواندن طرح جدید مجلس و دولت برای تحمیل حجاب اجباری، اعلام کرد که در حال حاضر و بر اساس داده‌های مختلف از نظرسنجی‌ها، «۶۲ درصد مردم ایران مخالف دخالت حاکمیت در موضوع حجاب‌اند و حتی ۶۰ درصد افراد محجبه نیز معتقدند که حاکمیت نباید در این موضوع دخالت کند و می‌توان نتیجه گرفت که جامعه به این قانون تمکین نمی‌کند».

همچنین، در دو سال گذشته، تصویر بدون حجاب سفیر فلسطین و همسر سفیر روسیه در تهران، در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های رسمی منتشر شده بود، اما خبرگزاری‌ها و چهره‌های وابسته به نظام ایران، احتمالا به دلیل روابط دوستانه جمهوری اسلامی با مقام‌های این دو کشور، در مقابل آن سکوت کردند.

در بخش دیگری از بیانیه خبرگزاری فارس آمده است:‌ «شیطنت‌ تعدادی از این سفرا محدود به همین کشف‌حجاب نبوده و آن‌ها در جریان اغتشاشات سال ۱۴۰۱ نیز حضور فعالی داشتند. امضاکنندگان پویش معتقدند که این رفتار سفرا در ادامه حمایت آن‌ها از اغتشاشات است. سفرای انگلیس، نروژ، آلمان و دانمارک و کاردار فرانسه از جمله دیپلمات‌های خارجی مقیم تهران بودند که به دلیل حمایت از اغتشاشگران و اظهارات مداخله‌جویانه مقاماتشان، به وزارت امور خارجه ایران احضار شدند.»

در چهار دهه گذشته، مقام‌ها و وابستگان به حکومت جمهوری اسلامی ایران همواره با عبارت «اغتشاشات» از اعتراضات مردمی و خیزش‌های گسترده علیه نظام حاکم بر کشور یاد کرده‌اند، اما شهروندان حاضر در تجمعات اعتراضی و فعالان سیاسی منتقد، بارها با اشاره به قانونی ‌بودن اعتراضات و دارا بودن حقی طبیعی برای نخواستن نظام اسلامی، خواستار پایان یافتن سرکوب‌ها و کشتار و اعدام‌های دسته‌جمعی جوانان معترض به حکومت شده‌اند.

در جریان خیزش سراسری اخیر و چندماهه مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی که از شهریور سال گذشته و پس از قتل حکومتی مهسا امینی به دست نیروهای گشت ارشاد پلیس به اتهام «بی‌حجابی» آغاز شد، بیش از ۵۰۰ کودک، جوان و میانسال به دست نیروهای سرکوبگر حکومتی کشته شدند.

ابراهیم حاجیانی، مدیر پیشین مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، دهم تیر در بخش دیگری از سخنان خود افشا کرد که بر اساس نظرسنجی «یک موسسه وابسته به حوزه علمیه» که امسال انجام شد، ۵۲ درصد زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند، گفته‌اند که پس از خیزش سراسری سال گذشته، از رعایت پوشش دلخواه حکومت ایران سر باز زده‌اند.

با این حال، حکومت جمهوری اسلامی ایران بی‌توجه به نتایج نظرسنجی‌های مختلف، همچنان با اعمال محدودیت‌های گوناگون برای زنان مخالف حجاب، مانند ممنوعیت ورود به متروها، اتوبوس‌ها و ادارات دولتی یا پلمب مغازه‌ها، کافه‌ها، مراکز خرید و اماکن گردشگری به دلیل حضور زنان بدون حجاب، تلاش می‌کند از موضوع حجاب اجباری که به نماد عقیدتی نظام تهران تبدیل شده است، دفاع کند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، فروردین‌ سال جاری تاکید کرد که «حجاب محدودیت شرعی و قانونی است و کشف‌حجاب حرام شرعی و سیاسی خواهد بود».