خشم جمهوری‌خواهان از عملیات جست‌وجو در ویلای ترامپ

000

متحدان خشمگین دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، خواستار توضیح پلیس فدرال این کشور به دلیل وارسی اقامتگاه شخصی آقای ترامپ در فلوریدا شده‌اند.

اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری آمریکا هنوز درباره این وارسی اظهارنظری نکرده‌اند.

دونالد ترامپ دوشنبه شب به وقت آمریکا از جست‌وجوی ویلای خود، «مار اِ لاگو»، در فلوریدا خبر داد.

گزارش شده است که عملیات اف‌بی‌آی به نحوه مدیریت اسناد محرمانه و حساس دولتی مربوط می‌شود.

این اولین بار است که خانه یک رئیس جمهور آمریکا توسط نیروهای مجری قانون در این کشور وارسی می‌شود.

براساس گزارش‌ها هدف دایره تحقیقات فدرال، اف‌بی‌آی پاسخ گفتن به این سوال است که آیا آقای ترامپ، اسناد محرمانه دولتی را از کاخ سفید با خود به اقامتگاهش در مار اِ لاگو برده است یا نه.

یک مقام آمریکایی که از او نام برده نشده به شبکه سی‌بی‌اس گفت که وزارت دادگستری در بالاترین سطوح انجام چنین جست‌وجویی را تایید کرده بود.

یک مقام به این شبکه گفت که پلیس فدرال در این عملیات هیچ دری را به زور باز نکرده است.

جمهوری خواهان می‌گویند این عملیات با انگیزه سیاسی انجام شده و چهره‌های ارشد این حزب می‌گویند دادستان کل کشور برای توضیح درباره این موضوع حاضر شود.

«آرشیو ملی»، سازمانی دولتی که حفظ اسناد ریاست جمهوری را به عهده دارد، در ماه فوریه از وزارت دادگستری خواست درباره این موضوع تحقیق کند که آقای ترامپ چگونه اسناد رسمی را مدیریت کرده است.

آرشیو ملی در آن زمان گفت که پانزده جعبه را از مار اِ لاگو بازپس گرفته، که برخی از آنها حاوی اسناد محرمانه بوده است.

روسای جمهور آمریکا براساس قانون موظف هستند کلیه نامه‌ها، اسناد کاری و ایمیل‌های خود را به «آرشیو ملی» منتقل کنند.

اما مقام‌ها می گویند که رئیس جمهور سابق به طور غیرقانونی خیلی از اسناد را پاره کرده است.

آرشیو ملی می‌گوید مجبور شده خیلی از این اسناد را دوباره با چسب بچسباند. آقای ترامپ در آن زمان این گزارش‌ها را «خبر جعلی» خوانده بود.

مایک پنس معاون سابق ریاست جمهوری آمریکا نیز  نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده و گفته دادستان کل کشور باید توضیح دهد که چرا حکم بازرسی اقامتگاه آقای ترامپ صادر شده است.

یک مخالف ترامپ در برابر برج او در نیویورک

منبع تصویر، GETTY IMAGES

توضیح تصویر، یک مخالف ترامپ در برابر برج او در نیویورک

در همین حال متحدان آقای ترامپ در کنگره گفته‌اند اگر بتوانند در انتخابات ماه نوامبر اکثریت کنگره را به دست بگیرند تحقیقاتی را در این زمینه آغاز خواهند کرد.

در حالی که بسیاری از دموکرات‌ها از این عملیات استقبال کرده‌اند، عده‌ای از آنها نیز خواستار ارائه اطلاعات بیشتر از سوی دادستان کل شده‌اند و عده‌ای دیگر نیز ابراز نگرانی کرده‌اند که این عملیات به محبوبیت انتخاباتی جمهوری‌خواهان و آقای ترامپ خواهد افزود.

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته اولین بار خبر عملیات اف‌بی‌آی را از گزارش‌های علنی رسانه‌ها روی تلفن خود دیده است.

خانم پلوسی گفته است منتظر دریافت اطلاعات بیشتر درباره آن است که مقام‌های اف‌بی‌آی در اقامتگاه رئیس جمهوری سابق به دنبال چه چیز بوده‌اند. این مقام ارشد آمریکایی به برنامه خبری شبکه ان‌بی‌سی گفته است حکم بازرسی نیاز به توجیه دارد و این یعنی هیچ کس در آمریکا ورای قانون نیست. چه رئیس جمهور فعلی یا چه رئیس جمهوری سابق آمریکا.

روز سه‌شنبه آقای ترامپ در ای‌میلی به حامیان خود گفت او و دیگر جمهوری‌خواهان به دلیل نفوذ سیاسی‌شان و اینکه در نظرسنجی‌ها جلو افتاده‌اند هدف قرار گرفته‌اند.

آقای ترامپ نوشته است: «یک بار دیگر در تلاشند که من و حزب جمهوری‌خواه را متوقف کنند. بی‌قانونی و تعقیب سیاسی باید متوقف شود.»

ران دو سنتیس فرماندار جمهوری‌خواه فلوریدا که احتمال رقابت انتخاباتی‌اش با دونالد ترامپ وجود دارد در میان محافظه‌کارانی است که از عملیات اف‌بی‌آی ابراز نگرانی کرده است.