خشونت علیه کودکان؛ انتقاد از «وزیر بی‌صلاحیت» و گزارشی از کشته شدن ۲۳ کودک

3

درحالی که گزارش‌ها حاکی از ادامه برخورد خشونت‌بار و بازداشت دانش‌آموزان در جریان اعتراضات گسترده ضدحکومتی در ایران است، یک نهاد صنفی وزیر آموزش و پرورش را به باد حمله گرفته و همزمان سازمان عفو بین الملل گزارشی از کودکان به قتل رسیده در این اعتراضات ارائه کرده است.

کانون صنفی معلمان ایران روز پنجشنبه با اشاره به اخبار سرکوب دانش‌آموزان معترض و حمله ماموران به مدارس در بیانیه‌ای نوشت: «تایید این اخبار، توجیه و عادی جلوه دادن آن توسط بالاترین مسئول وزارت‌خانه نقطه پایانی شد برای ته‌مانده امیدی که در دل داشتیم.»

اعتراضات سراسری ایران از روز ۲۶ شهریور در پی مرگ مهسا (ژینا) امینی در جریان بازداشت توسط گشت ارشاد شروع شد. در نزدیک به دو هفته اخیر دانش آموزان بسیاری در مدارس، به خصوص دختران، با شعارهای «زن، زندگی، آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» به اعتراض‌ها پیوسته‌اند.

کانون صنفی معلمان از «القائات ایدئولوژیک» در مدارس انتقاد کرده و نسبت به «دلزدگی و نفرت» از این تبلیغات حکومتی هشدار داده.

این کانون یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی، را «وزیر بی‌صلاحیت» خوانده و می‌نویسد: «به جای دفاع از حریم مدرسه و دانش‌آموزان، ورود غیرقانونی نیروهای امنیتی به مدارس یا حتی دستگیری دانش‌آموزان در خیابان را توجیه می‌کنید؟»

«دانش‌آموزی که نتوانستید در مدارس به شیوه دلخواه خود اجتماعی‌اش کنید، اکنون در بازداشتگاه‌های اصلاح و تربیت قرار است، تبشیر و تنذیر و تمشیت شود؟ چه دفاعی کرده‌اید از مدیر باشرفی که حاضر نشد تصاویر دوربین‌های مدرسه را در اختیار ماموران امنیتی قرار دهد و در حضور دانش‌آموزان بازداشت شد؟»

گزارش‌‎ها در روزهای اخیر حاکی از بازداشت مدیری در شهر کرج به دلیل عدم همکاری با نیروهای امنیتی بوده است.

در بسیاری از شهرهای ایران مدارس صحنه اعتراضات بوده و برخی از معلمان کلاس‌ها را تعطیل کرده‌اند.

جنبش معلمان ایران در سال‌های اخیر اعتصابات و اعتراضات بزرگی را ترتیب داده و بسیاری از فعالان آن به زندان افتاده‌اند.

این تازه‌ترین انتقاد یک نهاد آموزشی از برخورد حکومت جمهوری اسلامی با معترضان است.

پیش‌تر کاترین راسل، مدیرعامل صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)، از «گزارش‌های مستمر درباره کشته و زخمی و بازداشت شدن کودکان و نوجوانان در ناآرامی‌های عمومی فعلی در ایران به شدت» ابراز نگرانی کرد.

انجمن حمایت از حقوق کودکان ایران هم با اشاره به حضور «گروه‌های سنی دهه‌ ۸۰ و گاهی حتی دهه ۹۰» در اعتراض‌های اخیر، از «دستگیری و نگهداری کودکان در شرایط نامطلوب تا کشته شدن» آنها انتقاد کرده بود.

وزیر آموزش و پرورش به بازداشت دانش آموزان اذعان کرده است. او به روزنامه شرق گفت که تعداد دانش‌آموزان بازداشتی «زیاد نیست» اما «نمی‌توانم آمار دقیقی از تعدادشان بدهم».

او همچنین گفت: «در این شرایط و مرحله ممکن است این دانش آموزان به شخصیت‌های ضداجتماعی تبدیل شوند که می خواهیم آنها را اصلاح کنیم.»

رضا حاجی‌پور،‌ نماینده مجلس ایران، هم پنجشنبه گفت اغلب دانش‌آموزانی که در اعتراضات اخیر بازداشت شدند «جزو افرادی محسوب می‌شوند که تحت تاثیر رسانه‌های خارجی بودند و متاسفانه بیرون آمدند و خیلی از آن‌ها ابراز پشیمانی کرده‌اند.»

علی فدوی جانشین فرمانده سپاه پاسداران هفته پیش اذعان کرد که میانگین سنی بازداشت شدگان ۱۵ سال است.

پایان پست Instagram, 2

در همین حال، علیرغم انتقادها، برخورد خشونت بار با کودکان ادامه دارد.

به تازگی ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که به نظر می‌رسد در کرمانشاه است و نیروهای امنیتی به کودکان شلیک می‌کند. تاریخ ثبت ویدیو مشخص نیست.

همچنین یک نوجوان ۱۶ ساله که نام و محل زخمی شدنش محفوظ می ماند، به بی‌بی‌سی گفت حدود ۳۰ تا ۴۰ ساچمه به بدن او اصابت کرده است.

او می‌گوید یکی از این گلوله‌ها درست کنار نخاع او قرار دارد که می‌توانست باعث فلج شدن او شود. این نوجوان گفت ماموران از فاصله نزدیک به او شلیک کرده‌اند.

هرچند اینطور گفته می‌شود که تفنگ ساچمه‌ای کم‌تر مرگبار است اما گزارش‌هایی منتشر شده که نشان می‌دهد بعضی از معترضان با تفنگ ساچمه‌ای کشته شده‌اند و عده بسیاری هم بینایی دست‌کم یک چشم خود را از دست داده‌اند.

در تحولی دیگر با انتشار خبر ورود ماموران لباس‌شخصی به برخی از مدارس از جمله در شهر سقز و بازداشت تعدادی از دانش‌آموزان،‌ گروهی از اعضای انجمن صنفی معلمان سقز در مقابل ساختمان آموزش و پروش این شهر تجمع کردند.

این تجمع در اعتراض به «ورود بدون مجوز نیروهای لباس شخصی بە مدارس، شلیک نیروهای سرکوب بە داخل مدارس و آسیب بە دو همکار خانم و عملکرد خارج از وظایف سازمانی برخی مدیران در معرفی دانش‌آموزان بە نهادهای امنیتی» برگزار شده است.

تصویر برخی از کودکانی که کشته شدند

منبع تصویر، AMNESTY INTERNATIONAL

گزارش عفو بین‌الملل: ۲۳ کودک ۱۱ تا ۱۷ ساله کشته شده‌اند

سازمان غیردولتی عفو بین‌الملل روز پنجشنبه گزارش داد که نیروهای امنیتی و پلیس در جریان ۴ هفته اعتراضات سراسری در ایران، دست کم ۲۳ کودک – ۲۰ پسر و ۳ دختر – را با شلیک تیر یا سایر روش های خشونت بار به قتل رسانده اند.

این سازمان حقوق بشری سن کشته شدگان را ۱۱ تا ۱۷ سال عنوان کرده و گفته «نیروهای امنیتی به طور غیرقانونی» این کودکان را کشته‌اند تا بلکه به زعم خود با اعتراضات سراسری مردمی علیه جمهوری اسلامی مقابله کنند.

این سازمان علاوه بر نام این کودکان، شرایط حاکم بر کشته شدن آنها از ۲۰ سپتامبر تا ۳۰ سپتامبر را ارائه کرده است.

به گفته این سازمان بیشتر پسرها با شلیک مستقیم گلوله جنگی کشته شدند. دو پسر بعد از اصابت ساچمه های فلزی از نزدیک کشته شدند، و سه دختر و یک پسر در اثر ضربات نیروهای امنیتی کشته شدند.

عفو بین‌الملل تاکنون کشته شدن ۱۴۴ مرد، زن و کودک به دست نیروهای امنیتی از ۱۹ سپتامبر تا ۳ اکتبر را ثبت کرده است.

نام، سن، تاریخ و محل کشته شدن این کودکان براساس گزارش عفو بین الملل به این شرح است:

  • زکریا خیال، ۱۶ ساله، ۲۰ سپتامبر پیرانشهر در آذربایجان غربی
  • امین معرفت، ۱۶ ساله، ۲۱ سپتابر، اشنویه در آذربایجان غربی
  • عبدالله محمدپور، ۱۷ ساله، ۲۱ سپتامبر، روستای بالو در آذربایجان غربی
  • محمدرضا سروری (اصلا اهل افغانستان)، ۱۴ ساله، ۲۱ سپتامبر، شهر ری در استان تهران
  • پدرام آذرنوش، ۱۶ ساله، ۲۲ سپتامبر، دهدشت در کهکیلویه و بویراحمد
  • سیاوش محمودی، ۱۶ ساله، ۲۵ سپتامبر، تهران
  • امیرمهدی فرخی پور، ۱۷ ساله، ۲۸ سپتامبر، بلوار کشاورز تهران
  • محمدامین گامشادزهی، ۱۷ ساله، ۳۰ سپتامبر در برابر مصلای زاهدان
  • جابر شیروزهی، ۱۲ ساله، ۳۰ سپتامبر، شیرآباد زاهدان
  • امید صفرزهی، ۱۷ ساله، ۳۰ سپتامبر، شیرآباد زاهدان
  • سامر هاشم زهی، ۱۶ ساله، ۳۰ سپتامبر در برابر مصلای زاهدان
  • سدیس کشانی، ۱۴ ساله، ۳۰ سپتامبر در برابر مصلای زاهدان
  • یاسر شاهوزهی، ۱۶ ساله، ۳۰ سپتامبر، در برابر مصلای زاهدان
  • محمد رخشانی، ۱۲ ساله، ۳۰ سپتامبر، محله کوثر زاهدان
  • امید سرانی، ۱۳ ساله، ۳۰ سپتامبر، زاهدان
  • علی براهویی، ۱۴ ساله، ۳۰ سپتامبر، در برابر مصلای زاهدان
  • جواد پوشه، ۱۱ ساله، ۳۰ سپتامبر، در برابر مصلای زاهدان
  • امیرحسین بساطی، ۱۵ ساله، ۲۱ سپتامبر، شهر کرمانشاه
  • نیمه شفق دوست، ۱۶ ساله، پنج اکتبر، ارومیه
  • سارینا اسماعیل زاده، ۱۶ ساله، ۲۳ سپتامبر، گلدشت کرج
  • نیکا شاکرمی، ۱۶ ساله، ۲۰ سپتامبر، تهران
  • ستاره تاجیک، ۱۷ ساله، ۲۲ سپتامبر، تهران
  • مهدی موسوی نیکو، ۱۶ ساله، ۲۱ سپتامبر، شهر زنجان