خواهر خامنه‌ای از برادرش اعلام برائت کرد

Screen Shot 2022-12-07 at 11.54.45 AM

بدری حسینی‌ خامنه‌ای، خواهر علی خامنه‌ای، با انتشار نامه‌ای، از برادرش اعلام برائت کرد و نوشت «خلافت» رهبر جمهوری اسلامی را «مستبدانه» می‌داند.

خواهر رهبر جمهوری اسلامی در این نامه که روز سه‌شنبه، ۱۵ آذرماه، منتشر شد، با «مادران عزادار جنايات رژيم جمهوری اسلامی، از زمان خمينی تا دوران کنونی» ابراز همدردی کرد. او در نامه خود به بازداشت «خشونت‌بار» دخترش هم اشاره کرد و نوشت که مشخص است در بازداشت «دختران و پسران مظلوم دیگران» هزاران برابر خشونت به خرج داده می‌شود.

فریده مرادخانی، خواهرزاده علی خامنه‌ای، هفته گذشته پس از احضار به دادسرای انقلاب تهران، بازداشت شد. مرادخانی در آخرین ویدیویی که پیش از بازداشت منتشر کرد، از جامعه جهانی درخواست کرده بود ارتباط خود با جمهوری اسلامی را قطع کنند.

بدری خامنه‌ای هم در واکنش به این بازداشت و همسو با اختلاف‌های تاریخی خانواده‌اش با علی خامنه‌ای، نوشت: «برادرم صدای مردم ایران را نمی‌شنود و به‌نادرستی، صدای مزدوران و جیره‌خوارانش را صدای مردم ایران‌ می‌شمارد.»

این نامه در دو نسخه فارسی و انگلیسی در حساب توییتری محمد مرادخانی تهرانی، پسر علی تهرانی و بدری حسینی خامنه‌ای، منتشر شد.

بدری تنها خواهر تنی علی خامنه‌ای است. او سه برادر به نام‌های محمد، هادی و حسن نیز دارد. از میان این سه برادر و یک خواهر، تنها خانواده خواهر علی خامنه‌ای‌اند که سال‌ها است با انتقاد از او و نحوه حکمرانی‌اش، مسیر خود را از مشی‌ومنش رهبر جمهوری اسلامی جدا کرده‌اند. علی مرادخانی، معروف به شیخ علی تهرانی، شوهر بدری خامنه‌ای، که در این جدایی نقشی بسیار مهم داشت، ۲۷ مهر ۱۴۰۱ درگذشت.

شیخ علی تهرانی اردیبهشت ۱۳۰۵ در روستای ارنگه از توابع کرج به دنیا آمد و از شاگردان روح‌الله خمینی در درس خارج از فقه بود. او در سن ۳۵ سالگی به مشهد رفت و در آنجا با بدری خامنه‌ای، تنها خواهر علی خامنه‌ای، ازدواج کرد. حاصل این ازدواج سه دختر و دو پسر است. او پس از انقلاب، مدتی رئیس دادگاه‌ انقلاب در مشهد و اهواز شد و بعد از آن هم به مجلس خبرگان قانون اساسی راه یافت و از مدافعان ابوالحسن بنی‌صدر شد.

تهرانی از دی‌ ۱۳۵۸ به‌تدریج انتقاد‌ از جمهوری اسلامی را آغاز کرد که یکی از نخستین موارد آن‌، ارسال نامه‌ای خطاب به روح‌الله خمینی بود که در آن، از انتصاب علی خامنه‌ای به سمت امام‌جمعه تهران اعتراض کرد. مخالفت‌ها و انتقادهای شیخ علی تهرانی از جمهوری اسلامی پس از آن به‌تدریج شدت یافت و باعث شد تهرانی پس از برکناری بنی‌صدر، دستگیر و تا سال ۱۳۶۳ در حصر خانگی بماند اما او توانست مخفیانه به عراق بگریزد.

خانواده تهرانی سال ۱۳۷۴ به ایران بازگشتند و شیخ علی تهرانی خود را در یکی از پاسگاه‌های مرزی، به نیروهای جمهوری اسلامی تسلیم کرد. او در دادگاه ویژه روحانیت به ۲۰ سال زندان محکوم شد و تا سال ۱۳۸۴ که در زندان بود، چند بار اعتصاب غذا کرد. او در نهایت پس از ۹ سال آزاد شد و فعالیت‌ سیاسی را کنار گذاشت.

با وجود گوشه‌گیری تهرانی، برخی فرزندان او راهش را ادامه دادند و بارها از علی خامنه‌ای و جمهوری اسلامی به‌تندی و باصراحت انتقاد کردند که فریده مرادخانی یکی از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها است.

ماموران سرکوبگر در سال ۱۴۰۰، فریده مرادخانی را پس از اینکه در مراسم بزرگداشت هشتادوسومین زادروز شهبانو فرح پهلوی، شعری درباره او و ایران خواند، بازداشت کردند. در همان زمان، برادر او، محمود مرادخانی که در پاریس زندگی می‌کند، اعلام کرد که مادرش از سال ۱۳۸۸ تماس‌ با دایی‌اش (علی خامنه‌ای) را قطع کرده و مخالف جدی این رژیم شده است.

در دور تازه خیزش سراسری مردم ایران، خانواده شیخ علی تهرانی هم بار دیگر همسو با مردم ایران علیه جمهوری اسلامی و شخص خامنه‌ای انتقاد و اعتراض می‌کنند و نامه بدری حسینی خامنه‌ای از مهم‌ترین اقدام‌های این خانواده به شمار می‌رود.